دکتر علی قمری » زیبایی و پروتز » تجربه لبخند زیباتر با پیوند لثه

تجربه لبخند زیباتر با پیوند لثه

پیوند لثه (گرافت لثه) یکی از راه های جراحی لثه است که به منظور اصلاح تحلیل رفتن لثه انجام می شود. این روش جراحی که سریع و ساده است، با برداشت بافت سالم لثه از سقف دهان و استفاده در لثه تحلیل رفته همراه می باشد.

تحلیل رفتن لثه زمانی اتفاق می افتد که بافت لثه در تماس زیاد با ریشه دندان قرار می گیرد. در چنین شرایطی، فرد نسبت به گرم و سرد شدن مواد غذایی حساس خواهد شد. در صورتی که نسبت به درمان اقدامی صورت نگیرد، شاهد از دست دادن دندان خواهیم بود.

برخی افراد به دلایل زیبایی خواهان انجام پیوند لثه هستند، مانند زمانی که می خواهند لبخند زیبایی داشته باشند. اما پیوند لثه از بروز آسیب های بیشتر در دندان های مجاور نیز پیشگیری خواهد کرد.

پیوند لثه در غرب تهران

روند پیوند لثه

روش های متعددی برای پیوند لثه وجود دارد که با توجه به شدت آسیب و خواسته های بیمار تعیین خواهد شد.

قبل از آغاز پیوند لثه، ناحیه مورد نظر بی حسی موضعی می شود. سپس لثه بالا کشیده می شود تا امکان دسترسی به ریشه و پاکسازی این ناحیه فراهم شود.

جراحی پیوند لثه توسط دکتر علی قمری

انواع پیوند لثه

• پیوند بافت همبند

که شامل مراحل زیر می باشد:

• برداشت بافت از سقف دهان با ایجاد فلپ و گرفتن بافت از قسمت زیرین لایه فوقانی
  • بخیه زدن بافت به بافت موجود در لثه
  • بخیه زدن فلپ به سقف دهان، از همان جایی که بافت برداشته شده است
  • پیوند لثه آزاد

این روش مناسب افرادی است که لثه های نازک دارند و به بافت بیشتری نیاز می باشد:

• برداشت مستقیم بافت از لایه فوقانی بافت سقف دهان
  • بخیه زدن این بافت به لثه
  • پیوند پدیکال (جانبی)

این روش در مواردی انجام می شود که قسمت وسیعی از بافت لثه از دست رفته است. که شامل مراحل زیر می باشد:

• پیوند بافت از لثه، اطراف و یا نزدیک دندانی که باید تحت درمان قرار بگیرد
  • برش جزئی این بافت
  • بخیه زدن بافت، پوشش قرار دادن ریشه دندان و نگه داری آن در جای خود

اقدامات و آمادگی قبل از پیوند لثه

معمولا پیوند لثه به آمادگی خاصی نیاز ندارد. با این حال، توصیه می شود روز پیوند فردی از دوستان و یا خانواده، بیمار را همراهی کند. این مورد بسیار مهم است، چرا که به دلیل اثرات داروهای مسکنی که به بیمار داده شده است، امکان رانندگی وجود نخواهد داشت.

بعد از پیوند لثه بیمار می تواند به منزل برگردد و مراقبت های لازم نیز در اختیار بیمار قرار خواهد گرفت.

دوره نقاهت و مراقبت های بعد از پیوند لثه

رعایت موارد زیر از سوی  بیمار، به تسریع روند بهبودی کمک خواهد کرد:

• خودداری از مسواک زدن ناحیه درمان
  • استفاده از دهان شوی مخصوص تا تجمع پلاک ها کنترل شود
  • مصرف آنتی بیوتیک، جهت پیشگیری از بروز عفونت
  • دوری از انجام کارها و فعالیت های شدید بدنی
  • عدم مصرف مواد غذایی سفت
  • عدم استعمال سیگار و دخانیات

تجربه هر فرد از میزان درد بعد از پیوند لثه متفاوت است. در صورتی که بافت از سقف دهان برداشته شود، میزان درد بیشتری احساس خواهد شد. مصرف داروهای مسکن به تسکین و کنترل درد کمک می کند.

پیوند لثه روند بهبود سریعی دارد و معمولا یک تا دو هفته طول می کشد تا دهان ترمیم شود.

معمولا بعد از درد، حساسیتی نسبت به حرارت مواد غذایی ایجاد می شود.

در صورت لزوم، باید برای کشیدن بخیه ها به مطب مراجعه شود.

بعد از پیوند لثه، تغییری در ظاهر لثه ها مشاهده نمی شود، اما لثه نسبت به قبل سفت تر خواهد شد.

عوارض پیوند لثه چیست؟

به ندرت شاهد بروز عوارض بعد از پیوند لثه خواهیم بود. اما این احتمال وجود دارد که علائمی از قبیل خونریزی از لثه، ورم لثه، حساس شدن دندان ها و یا عفونت مشاهده شود.

در برخی موارد، افراد از ظاهر لبخند خود راضی نیستند. در چنین شرایطی، امکان تغییر شکل لثه ها و بهبود زیبایی لبخند وجود دارد.

در صورتی که فرد بعد از پیوند لثه متوجه علائمی از عفونت شد، باید سریعا پزشک را در جریان قرار دهد. علائم عفونت عبارتند از:

• خونریزی به مدت بیست دقیقه، علی رغم وارد آوردن فشار به لثه
  • درد ناگهانی، تورم و کبودی
  • تب و چرک
جراحی ارتودنسی دندان

هزینه پیوند لثه در تهران

هزینه پیوند لثه، به عواملی مانند نوع جراحی بستگی دارد. ممکن است بخشی از هزینه های پیوند لثه تحت پوشش بیمه قرار بگیرد.

پیوند لثه (گرافت لثه) نوعی جراحی دندان است که به منظور اصلاح تحلیل رفتن لثه انجام می شود. این روش جراحی که سریع و ساده است، با برداشت بافت سالم لثه از سقف دهان و استفاده در لثه تحلیل رفته همراه می باشد.
شماره تماس دکتر علی قمری متخصص جراحی لثه و ایمپلنت : 02144092889 و 02144093978

آیا پیوند لثه ضروری است؟

در صورتی که تصمیم به پیوند لثه گرفته می شود، موارد زیر باید بررسی شوند:

• سایر روش های درمانی. در صورتی که میزان تحلیل رفتن لثه زیاد باشد، خارج کردن دندان توصیه می شود.
  • هزینه جراحی. در صورتی که پیوند لثه با هدف زیبایی انجام شود، تحت پوشش بیمه قرار نمی گیرد.
  • خطراتی که قابل درمان نیستند. عدم درمان تحلیل رفتن لثه می تواند منجر به بروز بیماری های شدید لثه و در نهایت از دست دادن دندان ها شود. بیماری لثه هم چنین می تواند باعث بروز بیماری های قلبی و یا دیابت نیز شود.

با رعایت بهداشت دهان و دندان و چکاپ های منظم، احتمال بروز بیماری ها لثه و پیشرفت آن به حداقل خواهد رسید.

کلام آخر

جراحی پیوند لثه، روشی است که بازسازی لثه هایی که تحلیل رفته اند کمک می کند، از دندان ها محافظت می شود و زیبایی ظاهری و لبخند نیز بهبود خواهد یافت.

روش های متعددی برای پیوند لثه وجود دارد، که پزشک با بررسی بهترین روش برای بیمار از بروز عوارض احتمالی پیشگیری می کند.

ممکن است بیمار تا چند روز بعد از پیوند لثه احساس درد داشته باشد، که با مصرف مسکن کنترل خواهد شد.

[کل: 1 میانگین: 1]