دکتر علی قمری » کاشت ایمپلنت » با درد ایمپلنت چه کنم؟

با درد ایمپلنت چه کنم؟

زمانی که نام دندانپزشکی و خدمات مختلف آن مانند عصب کشی، جراحی لثه، جراحی ایمپلنت و … می آید بسیاری از افراد دچار استرس می شوند که درد آن چطور خواهد بود. زمانی که یک بیمار برای جراحی کاشت دندان به مطب مراجعه می کند، همیشه این سوالات را در گام اول از دندانپزشک می پرسد: آیا ایمپلنت درد دارد؟ آیا درد جراحی ایمپلنت قابل تحمل است؟ تا چه مدت بعد از کاشت دندان درد داریم؟ خوشبختانه امروز با پیشرفت تکنولوژی و ابزارهای پزشکی، راه های مختلف درمان دندان و لثه با حداقل درد ممکن انجام می شود. در این مطلب تصمیم داریم تا به بررسی بیشتر این جراحی رایج دندان و درد ناشی از آن بپردازیم. با ما همراه باشید.

در ادامه دکتر علی قمری، متخصص جراحی لثه و ایمپلنت در غرب تهران،  در خصوص علت درد ها، مدت زمان وجود درد و راه های کاهش این درد ها را بیان می کنند.

جراحی ایمپلنت به چه دلایلی انجام می شود؟

در گذشته زمانی که فرد با مشکلی مواجه می شد که منجر به از دست دادن دندان هایش می شد، مجبور بود تا از دندان های مصنوعی متحرک استفاده کند که مشکلات بسیاری را به همراه داشت. اما امروزه با توجه به پیشرفت هایی که در زمینه دندانپزشکی حاصل شده است، فرد به راحتی با مراجعه به بهترین جراح ایمپلنت در تهران اقدام به کاشت دائمی دندان می کند. ایمپلنت برای موارد زیر کاربردی و ضروری است:

1. بهبود ظاهر و زیبایی فرد
  2. کمک به بهتر صحبت کردن فرد
  3. کمک به جویدن راحت تر غذا و خوراکی ها
  4. افزایش اعتماد به نفس فرد با بهبود ظاهر
  5. بهبود سلامت و بهداشت دهان

آیا جراحی ایمپلنت درد دارد؟

گاهی برخی از افراد به دلیل مراجعه به دندانپزشک غیرمتخصص با مشکلاتی مواجه می شوند که باعث بروز درد و ناراحتی در آن ها می شود. به همین دلیل سایرین را نیز از این عمل می ترسانند. اما باید گفت که اگر دندانپزشک به کار جراحی کاشت دندان تسلط کامل داشته باشد، ایمپلنت هیچ آسیب و صدمه ای به سایر دندان ها وارد نخواهد آورد. درد ناشی از این عمل بسیار کم و ناچیز است و درد آن را هرگز احساس نخواهید کرد.

یک جراح ایمپلنت خوب با به کار بردن تکنیک های نوین و دقیق کاشت دندان را انجام می دهد. لثه ها و بدن پس از مدتی این دندان کاشته شده را به طور کامل عضوی از خود به حساب می آورد و آن را جسم خارجی نمی پندارد.

جراحی 3 واحد ایمپلنت به همراه بازسازی استخوان ناحیه توسط دکتر علی قمری

این درد ها چه مدت طول خواهد کشید؟

دکتر علی قمری در پاسخ به این سوال که درد عمل کاشت دندان چقدر طول می کشد، به بیماران این گونه توضیح می دهند که ، این که چه مدت زمان این درد ها به طول می انجامد، در هر فرد با توجه به گستردگی جراحی متفاوت است ولی به طور معمول حداقل 10 روز درد  ناراحتی بعد از ایمپلنت دندان عادی است.

همچنین بعد از این جراحی، تورم بسیار عادی است و بعد از گذشت یک هفته فروکش می کند.

برای کاهش این درد ها معمولا متخصص ایمپنت دندان دارو های مسکن تجویز می نماید.

جدول زمانی درد بعد از کاشت دندان

در اینجا جدول زمانی کلی وجود دارد که میزان درد و راه های کاهش آن را بیان کرده است. دکتر علی قمری این موارد را معمولا به بیماران خود توضیح می دهند.

بعد از جراحی ایمپلنت دندان چه می توانید بخورید؟

درد کاشت دندان بعد از یک هفته

طبیعی است که در این مرحله هنوز هم درد داشته باشید. به مراقبت هایی که دندانپزشک بیان کرده است، ادامه دهید. این دوره می تواند تا 10 روز ادامه داشته باشد.

درد ایمپلنت دندان بعد از دو هفته

در این مرحله ، درد باید فروکش کند. در صورتی که هنوز درد دارید، بلافاصله با دندانپزشک خود تماس بگیرید . ممکن است دچار عفونت شده باشید.

درد جراحی ایمپلنت دندان بعد از 3-4 ماه

درد در این مرحله به احتمال زیاد به دلیل یکی از این موارد است:

• بیماری های خود ایمنی
  • خون رسانی ضعیف
  • عوارض  برخی داروها
  • ضعیف بودن بدن
  • عارضه ای به نام اضافه بار
  • عدم قبول کردن ایمپلنت دندان
  • واکنش آلرژیک
  • آسیب به عصب یا بافت

در هر یک از این موارد ، شما باید فوراً با جراح و متخصص ایمپلنت دندان خود تماس بگیرید.

درد کاشت دندان بعد از یک سال یا طولانی تر

اگر یک سال یا چند سال بعد از عمل شروع به تجربه درد کنید ، این می تواند ناشی از یک یا چند مسئله باشد:

• سیگار کشیدن مداوم
  • سفت شدن دندان ها (برویکسیسم)
  • بهداشت دهان و دندان ضعیف
  • عدم وجود لثه در ناحیه کاشت
  • فشار یا ضربه به سر یا گردن
  • کمبود استخوان در فک

در صورت احساس درد در این  مدت ، دوباره با دندانپزشک خود تماس بگیرید.

درد پس از عمل کاشت دندان اجتناب ناپذیر است و باید فقط حدود یک هفته ادامه یابد. هرچه این مرحله بیش از این طول بکشد ، موضوع به طور بالقوه جدی تر خواهد بود.

عواملی که می توانند درد اضافی ایجاد کنند

گذشته از درد معمولی ناشی از یک روش عاری از عارضه ، موارد دیگری نیز وجود دارد که منجر به ناراحتی و درد بیشتر می شود.

شل شدن پیچ ایمپلنت

گاهی اوقات پیچی که در ایمپلنت استفاده شده و در قسمت بالای کاشت دندان وجود دارد، شل می شود. در این شرایط دندانپزشک تاج دندان را برداشته و پیچ را درست کرده و تاج را در جای خود قرار می دهد. این مورد می تواند درد و ناراحتی ایجاد کند.

لق شدن ایمپلنت

اگر فک به اندازه کافی استخوان نداشته باشد، پایه ایمپلنت دندان شل خواهد شد. این مورد برای فرد درد به همراه دارد. در برخی از موارد، نیاز است تا متخصص ایمپلنت، پایه را برداشته و یا تعویض نماید.

عفونت

هر نوع عفونت لثه نیز می تواند باعث ایجاد درد شود. اگر زود  متوجه شوید ، قابل درمان است.

پس زدن ایپملنت دندان

گاهی اوقات ، ایمپلنت دندان با استخوان بیمار ادغام نمی شود و بدن آن را رد می کند. اگر این اتفاق برای شما رخ دهد ، می تواند باعث شل شدن کاشته شود ، بنابراین باعث درد می شود.

سوختگی استخوان

این یک عارضه شایع نیست ، اما اتفاق افتاده است. بعضی اوقات گرمای مته دندانپزشک می تواند به استخوان اطراف محل جراحی آسیب برساند. بدیهی است ، این باعث درد و ناراحتی خوبی خواهد شد. اگر این اتفاق بیفتد ، دندانپزشک نیاز به برداشتن ایمپلنت و هر استخوان آسیب دیده دارد. درمان های تکمیلی باید انجام شود، سپس مجددا جراحی انجام شود.

آسیب عصبی

آسیب عصبیی نیز نادر است. اگر دندانپزشک از طریق دریلی که در زمان جراحی استفاده می کند، به عصب آسیب برساند و یا ایمپلنت را در نزدیک عصب قرار دهد ، این باعث درد شود. نیاز به برداشتن و تعویض ایمپلنت است.

نکاتی درباره کاهش و کنترل درد بعد از جراحی کاشت دندان

موارد زیادی وجود دارد که می توانید برای مدیریت و به حداقل رساندن درد شما بعد از عمل جراحی کاشت دندان کمک نماید. اگر در مورد درد با دندان پزشک خود تماس بگیرید ، آنها احتمالاً یکی از این گزینه ها را پیشنهاد می کنند.

جراحی ایمپلنت دندان

دندانپزشک مناسب را انتخاب کنید

دکتر  قمری نکته ای را متذکر می شوند که ، اگرچه انتخاب یک متخصص ایمپلنت خوب در تهران با کمترین قیمت جذاب به نظر می رسد ، اما ایده خوبی نیست. این به طور معمول به معنای کیفیت کار آنها مطابق با قیمت آنها است. این بدان معنی است که اگر بهترین متخصص ایمپلنت دندان را انتخاب ننمایید، ممکن است به این عوارض (درد های طولانی مدت) دچار شوید.

برای کاهش درد بعد از ایمپلنت چه کنم؟

درد ناشی از کاشت دندان بسیار کم است اما در صورتی که درد شدید و غیرقابل تحمل داشتید، حتماً با دندانپزشک خود تماس بگیرید. درد و التهاب موقتی و کم با مسکن هایی که دندانپزشک تجویز می کند تسکین خواهد یافت. همچنین استفاده از کمپرس یخ نیز به کاهش درد و التهاب دندان ایمپلنت شده نیز کمک خواهد کرد.

بیماری پری ایمپلنت

عفونت بعد از کاشت دندان نیز بسیار نادر است. در صورت بروز، دندانپزشک با تجویز آنتی بیوتیک مناسب به درمان آن کمک خواهد کرد.

به طور کلی، اگر برای کاشت دندان به بهترین جراح ایمپلنت تهران مراجعه کنید، عوارض جراحی ایمپلنت و همچنین درد آن به حداقل خواهد رسید.

مراقبت های بعد از جراحی کاشت دندان

تمامی مراقبت های بعد از ایمپلنت دندان را جدی بگیرید و انجام دهید. حتما دستور العمل ها را رعایت کنید. تمامی مراقبت هایی که بیان شده است، به منظور حفظ سلامت دهان و دندان و ایمپلنت هاست.

مصرف دارو

دندانپزشک شما ممکن است برای کاهش درد و ناراحتی ها به شما توصیه کند که از مسکن ها استفاده کنید. اگر دوز توصیه شده درد را تسکین نمی دهد ، در مورد  افزایش این دوز با دندانپزشک خود تماس بگیرید.

استفاده از یخ یا کمپرس سرد

در روز های اول از جراحی ایمپلنت دندان از کمپرس سرد برای بی حس کردن و کاهش تورم استفاده کنید.

شستشو با آب نمک

شستشو دهان به آرامی دهان با آب نمک گرم می تواند در کاهش درد و در کاهش عفونت کمک نماید. ممکن است هنگام شستشو بسوزد ، اما در کل دوره بهبودی به شما کمک می کند.

بعد از آن که جراحی ایمپلنت دندان انجام شد، احساس درد خواهید داشت. در طول عمل کاشت دندان، به منظور این که درد را احساس نکنید، بیهوش می شوید. اما بعد از آن که تاثیر دارو ها از بین می رود، احتمال زیاد احساس ناراحتی و درد خواهید داشت. دکتر علی قمری متخصص جراحی لثه و ایمپلنت می توانند شما عزیزان در خصوص بلیچینگ دندان راهنمایی کنند. برای دریافت مشاوره و راهنمایی بیشتر می توانید با شماره های 02144092889 و 02144093978 تماس حاصل نمایید.

غذاهای سرد و نرم

در هفته های اول  از غذاهای سخت و شیرینی ها خودداری کنید و غذاهای عمدتاً سرد و نرم بخورید. این شامل اسموتی ، ماست و هر چیز دیگری است که تهیه شده است.

بهداشت دهان و دندان را حفظ کنید

مسواک زدن و نخ دندان هر روز 2-3 بار در روز توصیه می شود. این نکته بسیار مهم است و شما همیشه باید از آن پیروی کنید ، اما ممکن است دندانپزشک توصیه کند از مسواک زدن در محل عمل خودداری کند.

عدم انجام فعالیت های سنگین

حتما به بدن و فک خود استراحت دهید. هیچ فعالیت سختی انجام ندهید و اشیاء سنگین را بلند نکنید. بگذارید بدن شما بتواند زخم های ایجاد شده را التیام نماید.

خلاصه

حتی اگر بعد از ایمپلنت دندان درد دارید (که نباید تعجب آور باشد) ، درد نباید بیش از 10 روز طول بکشد. اگر این درد ها ادامه دار بود ، با دندانپزشک خود تماس بگیرید.

هفده − 17 =