دکتر علی قمری » بیماری های دهان و دندان » براکسیسم یا دندان قروچه

براکسیسم یا دندان قروچه

براکسیسم خواب

بروکسیسم خواب یک اختلال حرکتی مرتبط با خواب محسوب می شود. افرادی که هنگام خواب دندان های خود را چسبیده یا خرد می کنند ، احتمالاً اختلالات خواب دیگری مانند خروپف و مکث در تنفس (خواب آپنه) دارند.

بروکسيسم خفيف ممکن است نياز به درمان نداشته باشد. با این حال ، در برخی از افراد ، دندان قروچه می تواند مکرر و به اندازه کافی شدید باشد که منجر به اختلالات فک ، سردرد ، دندان های آسیب دیده و سایر مشکلات شود.

براکسیم یا دندان قروچه

از آنجا که ممکن است به دلیل ادامه دار بودن این عارضه فرد دچار خواب مغزی شود و یا تا زمان بروز عوارض از آن آگاه نباشد ، مهم است که از علائم و نشانه های بروکسیسم دانسته و به دنبال مراقبت منظم از دندان ها باشید.
دکتر علی قمری متخصص ایمپلنت دندان در خصوص علائم و روش های درمان دندان قروچه در ادامه توضیح خواهند داد.

علائم و نشانه های دندانقروچه ممکن است شامل موارد زیر باشد:

• بر هم زدن و چفت شدن دندان ها ، که ممکن است به اندازه کافی دارای صدای بلند باشد که فرد را از خواب بیدار کند.
  • دندان هایی که مسطح ، شکسته ، تراشیده یا با فاصله هستند
  • افزایش درد دندان یا حساسیت
  • عضلات فک خسته یا محکم یا فک قفل شده ای که کاملاً باز یا بسته نمی شود
  • درد فک ، گردن یا صورت
  • احساس دردی که از سمت گوش است، اگرچه در واقع مشکل گوش نیست
  • سردرد کسل کننده
  • آسیب به قسمت داخلی گونه در زمان جویدن
  • اختلال خواب

بهترین زمان مراجعه به دندانپزشک

در صورت بروز هر یک از علائم ذکر شده در بالا و یا نگرانی های دیگری درباره دندان یا فک خود دارید، به دندانپزشک یا پزشک مراجعه کنید

علل دندان قروچه

دندانپزشکان به طور کامل نمی دانند چه عواملی باعث ایجاد دندان قروچه می شود ، اما ممکن است به دلیل ترکیبی از عوامل جسمی ، روانی و ژنتیکی باشد.

براکسیسم در بیداری

این عارضه ممکن است ناشی از احساساتی مانند اضطراب ، استرس ، عصبانیت ، سرخوردگی یا تنش باشد. یا ممکن است در طول تمرکز عمیق، یک استراتژی یا عادت باشد.
براکسیسم خواب ممکن است یک فعالیت جویدنی مرتبط با خواب باشد که همراه با برانگیختگی در هنگام خواب است.

این عوامل خطر افزایش عوارض دندان قروچه را افزایش می دهد:

فشار روحی

افزایش اضطراب یا استرس می تواند منجر به ساییده شدن دندان شود.

سن

بروکسیسم در کودکان خردسال رایج است ، اما معمولاً در بزرگسالی از بین می رود.

نوع شخصیت

داشتن یک نوع شخصیت پرخاشگر ، رقابتی یا بیش فعالی می تواند خطر ابتلا به براکسیسم را افزایش دهد.

داروها و مواد دیگر

براکسيسم ممکن است از عوارض غير معمول برخي از داروهاي روانپزشکي مانند داروهای ضد افسردگی خاص باشد. استعمال دخانیات ، نوشیدن نوشیدنی های کافئین دار یا الکل یا استفاده از مواد مخدر ممکن است خطر ابتلا به براکسیسم را افزایش دهد.

سایر اختلالات

دندان قروچه می تواند با برخی از اختلالات بهداشت روان و پزشکی از جمله بیماری پارکینسون ، زوال عقل ، اختلال ریفلاکس معده به دستگاه گوارش (GERD) ، صرع، اختلالات مرتبط با خواب مانند آپنه خواب و اختلال نقص توجه / بیش فعالی (ADHD) همراه باشد.

عوارض

در اکثر موارد ، بروکسیسم عوارض جدی ایجاد نمی کند. اما خشونت شدید ممکن است منجر به:

• آسیب به دندان ها ، ترمیم ها ، تاج یا فک می شود
  • سردردهایی از نوع تنشی
  • درد شدید صورت یا فک

در صورت بروز هرگونه علامت ، دندانپزشک در طی چندین مراجعه به دنبال تغییر در دندان ها و دهان می باشد تا ببیند روند انجام دندان قروچه به چه صورت است تا به دنبال درمان مناسب برای آن باشد.

دلایل جراحی لثه

تعیین علت دندان قروچه

اگر دندانپزشک مشکوک شود که فردی به براکسیسم مبتلا ست ، در خصوص عادات غذایی، دارویی ، فعالیت های روزانه و میزان بهداشت دهان و دندان سوال می پرسد.

برای ارزیابی میزان برکسیسم ، دندانپزشک می تواند موارد زیر را بررسی کند:

• حساسیت در عضلات فک
  • ناهنجاری های آشکار دندان مانند دندان های شکسته یا از بین رفته
  • سایر آسیب های مربوط به دندان ها ، استخوان فک و قسمت داخلی گونه ها که معمولاً به کمک اشعه X بررسی می شود.

معاینه دندانپزشکی ممکن است سایر اختلالات را که می تواند باعث ایجاد درد مشابه فک یا گوش شود ، از جمله اختلالات مفصل گیجگاهی فکی (TMJ) ، سایر مشکلات دندانپزشکی یا شرایط بهداشتی را تشخیص دهد.

براکسیم یا دندان قروچه

درمان دندان قروچه

در بسیاری موارد ، درمان خاصی لازم نیست. بسیاری از کودکان بدون درمان از این مرحله می گذرند و بسیاری از بزرگسالان به اندازه کافی جدی نیست و نیازی به درمان ندارند. اما اگر مشکل شدید باشد ، گزینه ها شامل رویکردهای خاص دندانپزشکی ، روشهای درمانی و داروها برای جلوگیری از آسیب بیشتر دندانها و تسکین درد فک یا ناراحتی مطرح است که دکتر علی قمری در ادامه به توضیح می دهند.

روش های دندانپزشکی

اگر فردی به براکسیسم مبتلاست و نیاز به درمان های دندانپزشکی دارد به ادامه مطلب توجه نماید. برخی از روش های زیر مانع آسیب به دندان ها شده ولی زیبایی دندان ها را ممکن است تحت تاثیر قرار دهد.

شرایطی است که در آن فرد دندان های خود را خرد، له و یا بهم می چسباند. اگر دچار بروکسیسم هستید ، ممکن است ناخودآگاه هنگام بیدار شدن از خواب به طور ناخوشایندی نیز دندان های خود را به هم فشار دارده و یا چسبانده ببنید که به براکسیم خواب نامیده می شود.دکتر علی قمری متخصص ایمپلنت دندان در غرب تهران به توضیح انواع روش های ایمپلنت دندان  و مزایای هر کدام از این ها خواهند پرداخت. دکترعلی قمری متخصص ایمپلنت در غرب تهران می توانند شما عزیزان را در خصوص درمان دندان قروچه راهنمایی کنند. برای دریافت مشاوره و راهنمایی بیشتر می توانید با شماره های 02144092889 و 02144093978 تماس حاصل نمایید.

اسپلیت و محافظ دندان

اینها به گونه ای طراحی شده اند که دندان ها از هم جدا شوند تا از آسیب های ناشی از چفت شدن و ساییدگی دندان ها جلوگیری شود. آنها می توانند از مواد سخت آکریلیک یا نرم ساخته شوند و روی دندانهای فوقانی یا تحتانی قرار گیرند.

تصحیح دندان

در موارد شدید هنگامی که ساییدگی دندان منجر به حساسیت یا عدم توانایی جویدن مناسب شده است، ممکن است دندانپزشک نیاز به تغییر شکل مجدد سطوح جویدگی دندان های خود داشته یا از تاج برای ترمیم آسیب استفاده کند.

سخن آخر

بسیاری از روش های دیگر برای درمان دندان قروچه وجود دارد که بعد از معاینه دندانپزشک نیز مشخص و تعیین می شود.

2 × دو =