دکتر علی قمری » کاشت ایمپلنت » پس زدن ایمپلنت چه زمانی اتفاق می افتد؟

پس زدن ایمپلنت چه زمانی اتفاق می افتد؟

پس زدن ایمپلنت مشکلی نادری است که ممکن است در حدود پنج درصد موارد اتفاق بیفتد. بدین معناست که به ازای هر بیست نفر یک نفر دچار مشکلاتی در ایمپلنت می شود. اما با این حال، بهتر است با علائم و عوامل موثر در پس زدن ایمپلنت آشنا باشید.

نمونه پس زدن ایمپلنت دندان

نمونه پس زدن ایمپلنت

علت پس زدن ایمپلنت چیست؟

ایمپلنت می تواند در مراحل اولیه درمان و یا بعد از گذشت مدتی از درمان، با شکست روبرو شود.
از جمله علل پس زده شدن ایمپلنت در مراحل اولیه می توان به موارد زیر اشاره کرد:
– عفونت
– حرکت های کوچک
– عدم حمایت کافی از سمت استخوان
– واکنش های آلرژیک
از جمله علل پس زده شدن تاخیری ایمپلنت نیز عبارتند از:
– عفونت
– آسیب عصب و بافت
– بیرون زدگی به حفره سینوسی
– آسیب و صدمه

عوامل موثر در پس زدن دندان چیست؟

عواملی وجود دارند که می توانند در شکست موفقیت ایمپلنت دخیل باشند. برخی از این عوامل به خود بیمار بستکی دارند و برخی دیگر خارج از کنترل هستند. برخی عوامل موثر عبارتند از:
– استعمال سیگار و دخانیات
– عدم رعایت بهداشت دهان و دندان
– بیماری های لثه
– گرافت استخوان
– قرارگیری ایمپلنت در ماگزیلا (فک بالا) به جای مندیبل (فک پایین)
– مصرف برخی داروها
– برخی شرایط پزشکی مانند آرتریت روماتوئید و دیابت
افرادی که سیگاری هستند و تحت درمان ایمپلنت قرار می گیرند، احتمال شکست در روند درمان در حدود بیست درصد خواهد بود. آن هم به این دلیل است که نیکوتین موجود در سیگار باعث می شود رگ های خونی منقبض شوند و خونرسانی نیز کمتر صورت گیرد. به همین دلیل است که سیگار باعث می شود روند ترمیم و بهبود به تاخیر بیفتد.
بیماری های لثه باید قبل از آغاز ایمپلنت، درمان شوند، اما احتمال بازگشت این قبیل بیماری ها وجود دارد.
گرافت استخوان، یکی از راه های بهبود موفقیت ایمپلنت می باشد. با این حال، گرافت زمانی موثرتر واقع می شود که استخوان از خود بیمار گرفته شده باشد.
به نظر می رسد برخی داروها می توانند منجر به این شوند که ایمپلنت پس زده شود. آن هم به این دلیل که میزان رشد استخوان کم می شود.

علائم و نشانه های پس زدن ایمپلنت

یکی از نکات مهم این است که بیماران باید بعد از ایمپلنت، مراجعه به پزشک را در برنامه خود قرار دهند تا روند درمان بررسی گردد. اما برخی علائم پس زده شدن ایمپلنت عبارتند از:
– مشکلات جویدن و بلع
– التهاب لثه
– عقب نشینی لثه
– التهاب و خونریزی نواحی اطراف ایمپلنت
– درد و ناراحتی شدید
توجه داشته باشید که شما باید بعد از ترمیم کامل دهان، به بررسی علائم گفته شده بپردازید. برخی از این علائم می توانند جزء علائم طبیعی دوران نقاهت باشند.

چگونه می توان از پس زدن ایمپلنت پیشگیری کرد؟

یکی از راه های موثر در پیشگیری از پس زدن ایمپلنت این است که طرح درمان با دقت ریخته شود. اجازه دهید دندانپزشک اطلاعات کامل و دقیقی از سوابق پزشکی و یا داروهای مصرفی شما داشته باشد.
نکته مهم بعدی، رعایت مراقبت های بعد از ایمپلنت می باشد. زمانی که ایمپلنت داخل دهان قرار می گیرد، رعایت بهداشت دهان و دندان اهمیت بسیاری پیدا می کند. معمولا توصیه می شود بیمار بعد از هر بار وعده غذایی، دندان های خود را مسواک بزند.
مراجعه منظم به پزشک نیز بسیار اهمیت دارد. بسیاری از مشکلات در صورتی که سریع تشخیص داده شوند، برطرف می شوند. به عنوان مثال، عفونت به راحتی درمان خواهد شد.
از انجام فعالیت هایی که می توانند به ایمپلنت آسیب بزنند، باید خودداری شود.
استعمال سیگار و دخانیات باید کنار گذاشته شود. مصرف مشروبات الکلی نیز باید تا حد امکان محدود شود.

یکی دیگر از مهم ترین راه ها در پیشگیری از بروز پس زدن کاشت دندان انتخاب بهترین دندانپزشک ایمپلنت است. یک دندانپزشک خوب و ماهر به بهترین نحو کار ایمپلنت را انجام خواهد داد.

در صورت پس زده شدن ایمپلنت چه باید کرد؟

ایمپلنت پس زده شده باید برداشته شود. زمانی که میزان از دست رفتن استخوان زیاد باشد، جراحی پیچیده ای را نخواهیم داشت و برداشتن ایمپلنت مشابه کشیدن دندان خواهد بود.
گاهی نیاز است شش تا هشت ماه بعد، ایمپلنت جدیدی جایگزین شود. اگر استخوان تحلیل رفته باشد، نیاز به گرافت استخوان نیز خواهد بود.

سرطان لثه، از علل تا درمان

دو × 5 =