علت التهاب لثه چیست

پریودنتیت یا التهاب لثه به عنوان یکی از بیماری های لثه شناخته می شود که بسیار شایع است و در آن لثه ها و ساختار آن تا عمق لثه دچار التهاب می شود.
این التهاب لثه ای که معمولا به شکل قرمزی، تورم و خونریزی در زمان مسواک زدن خود را نشان می دهد که این علائم نشان دهنده باکتری روی دندان هاست. اگر چه سیستم دفاعی بدن نیز این واکنش ها را نشان می دهد ولی به لثه ها آسیب وارد می شود. در صورتی که این التهاب ها در زیر لثه و در ریشه دندان ها نیز گسترش یابد، باعث تحلیل لثه ها و استخوان فک می شود که تمامی این ها در آخر باعث از افتادن دندان ها می شود.
دکتر علی قمری دندانپزشک و متخصص ایمپلنت در ادامه توضیحات کامل تری در خصوص پریودنتیت در اختیارتان می گذارند.

علت التهاب لثه چیست

پریودنتیت و یا التهاب لثه چیست؟

پریودنتیت یا التهاب لثه در ساختارهای زیرین دندان است. این بیماری یکی از شایعترین بیماریهای انسانی است.

بیماری پریودنتال خفیف

پریودنتیت توسط برخی از باکتریها (که به عنوان باکتری های پریودنتال شناخته می شوند) و التهاب موضعی ناشی از آن باکتری هاست، ایجاد می شود. اگرچه این باکتری های پریودنتال به طور طبیعی در دهان وجود دارند ، اما فقط در صورت مناسب بودن شرایط محیطی به میزان چشمگیری افزایش می یابد. این اتفاق زمانی می افتد که لایه ای از باکتری ها و مواد غذایی باقی مانده ، معروف به پلاک ، روی دندان ها ساخته می شوند و بر روی دندان ها آزاردهنده باقی می مانند که معمولا پلاک ها در بین و پست دندان ها ایجاد می شود.

باکتری های خطرناک تر قادر به تکثیر هستند و برخی از فرآورده های جانبی مضر را ایجاد می کنند که باعث تحریک واکنش التهابی دفاعی بدن در لثه ها می شوند. با پیشرفت بیماری ، التهاب مزمن باعث از بین رفتن استخوان فک و از بین رفتن دندان ها می شود. در بسیاری از افراد ، این یک روند تدریجی است که طی سالیان متمادی انجام می شود و در صورت تشخیص و درمان ممکن است متوقف شود. با این حال ، برخی از جوانان به نوعی بیماری بسیار فعال مبتلا می شوند که باعث شل شدن و تحلیل لثه ها شده و افتادن دندان ها را تجربه می کنند.

چگونه می توان التهاب لثه را تشخیص داد؟

پریودنتیت همیشه با التهاب لثه ها شروع می شود. تشخیص این مسئله همیشه آسان نیست اما یکی از اولین نشانه‌هایی که ممکن است از آن آگاه شوید خونریزی از لثه هنگام مسواک زدن دندان است. لثه ها ممکن است قرمز و متورم به نظر برسند و ممکن است متوجه لایه ای از رنگ پلاک باکتریایی روی دندان شوید.

در صورت عدم درمان ، لثه ممکن است به پریودنتیت شدیدی مبتلا شود ولی اغلب بدون علائم این بیمار بروز می کند. با این حال ، برخی از تغییراتی که ممکن است با گذشت زمان تجربه کنید عبارتند از: افزایش خونریزی از لثه ، که ممکن است با مسواک زدن یا غذا خوردن و یا حتی خودبخود شروع شود. بوی بد دهان؛ تغییر در موقعیت دندان ها در فک ها. تحلیل لثه ها و احتمالاً درد از دیگر علائم التهاب لثه است.
خونریزی از لثه ها به دلیل تأثیر نیکوتین بر رگ های خونی است که ممکن است در افراد سیگاری کمتر مورد توجه قرار گیرد ، بنابراین ممکن است در نشان دادن التهاب لثه دچار شک شد.

التهاب لثه بیشتر در چه سنی مشخص می شود؟

دکتر علی قمری درباره این سوال این گونه پاسخ می دهند که بیشترین افرادی که برای درمان التهاب لثه خود به دندانپزشگک مراجعه می کنند، افراد دارای سنین 40 تا 50 ساله هستند که ممکن است به دلیل آسیب هایی که به دندان هایشان وارد شده است، مجبور شدند که دندانپزشک مراجعه کنند. با این حال اگر افراد به طور منظم به دندانپزشک مراجعه نمایند، دندانپزشک می تواند علائم بیماری را زود تر تشخیص داده و درمان را شروع نماید. این بهترین روش پیشگیری از عوارض التهاب لثه و تحلیل لثه ای است.

عصب کشی دندان

علت التهاب لثه چیست؟

دهان سالم توسط بیش از 700 گونه مختلف باکتری استعمار شده است ، که اکثر آنها کاملاً بی ضرر هستند و با هماهنگ با میزبان خود زندگی می کنند. با این حال ، هنگامی که تمیز کردن دندان به اندازه کافی درست انجام نشود، رسوبات باکتریایی در کنار لثه ها تشکیل می شوند ، پلاک تشکیل می دهند و شرایط برای رشد باکتری های خطرناک مناسب می شود

در همه موارد ، پریودنتیت در اثر ایجاد باکتری به شکل پلاک دندان ایجاد می شود.

علت التهاب لثه چیست

برای جلوگیری از بیماری پریودنتال یا همان التهاب لثه چه کاری می توانم انجام دهم؟

التهاب لثه هااجتناب ناپذیر است. برای کاهش التهاب ها حفظ بهداشت دهان و دندان و مراجعه دوره ای به دندانپزشک بسیار کمک کننده است.

عناصر اصلی حفظ بهداشت دهان و دندان خوب عبارتند از:

شستشوی دهان ودندان

روزانه دو نوبت را برا مسواک زدن و تمیز کردن دندان ها باید زمان گذاشت. تمیز کردن فضای دندانها که با برس مسواک نمی شود، از نخ دندان می توان استفاده کرد.

کشیدن نخ دندان

باید در جاهایی که دندان ها بسیار به هم نزدیک هستند، نخ ندان کشیده شود. برای دندان هایی که کج رشد کرده اند باید مراقبت های بیشتری را در نظر داشت زیرا بهترین محل برای رشد پلاک ها خواهد بود.

رشد دندان عقل در انسان غیر ضروری است. در صورتی که این دندان در لثه بماند و رشد نکند، باعث خرد شدن و خراب شدن سایر دندان ها می شود که منجر به بروز مشکلاتی مانند درد، عفونت یا آسیب به سایر دندان ها می شو. هر ساله میلیون ها نفر اقدام به جراحی دندان نهفته می نمایند. دکتر علی قمری متخصص جراحی لثه و ایمپلنت می توانند شما عزیزان در خصوص جراحی دندان نهفته راهنمایی کنند. برای دریافت مشاوره و راهنمایی بیشتر می توانید با شماره های 02144092889 و 02144093978 تماس حاصل نمایید.

عوارض بیماری التهاب لثه چیست؟

باعث ریزش دندان ها می شود و در صورتی که درمان نشود، می تواند به استخوان فک نیز آسیب وارد نماید.
سایر عوارضی که به دلیل این بیماری بروز می کند، آبسه های دردناک، لکه دار شدن دندان ها و خراب شدن ریشه دندان هاست که در آخر در صورت عدم توجه و درمان باید دندان ها را کشید.

چه مواردی باعث بروز التهاب در لثه ها می شود؟

چندین عامل برای بروز این بیماری لثه وجود دارد که در ادامه دکترعلی قمری دندانپزشک و جراح لثه توضیحاتی را در اختیارتان خواهند گذاشت.

کشیدن سیگار و التهاب لثه ای

از جمله افرادی که التهاب های لثه ای دچار می شوند، افرادی هستند که سیگار می کشند.
درمان بیماری های لثه مانند پیوند لثه، پیوند استخوان و غیره، در افرادی که سیگاری هستند، نسبت به افرادی که غیر سیگاری هستند، روند درمان کند تر و چه بسا سخت تری دارند.

التهاب لثه در افراد سیگاری بسیار سریعتر اتفاق می افتد و ریزش دندان ها سریع تر است.

درمان التهاب لثه

برای درمان التهاب لثه ای، باید علاوه بر حفظ بهداشت دهان و دندان به طور دوره ای به دندانپزشک مراجعه نمایند و درمان ها را باید انجام دهد.

نوزده − 2 =