نحوه عصب کشی

زمانی که کانال ریشه (Root canal) آلوده و ملتهب شود، دندانپزشک با دقت آن را تمیز و ضد عفونی می کند و سپس پر می کند تا از بازگشت باکتری و بروز درد مجدد پیشگیری نماید.

در طول درمان عصب کشی چه اتفاقی می افتد؟

دندانپزشک سریع ترین روش را برای تسکین درد دندان برای بیمار در نظر خواهد گرفت تا دندان به طور طبیعی بماند و دچار تخریب و آسیب نشود.
انجام عصب کشی جای نگرانی ندارد و دندانپزشک با روشی مشخص به درمان دندان آسیب دیده می پردازد و هر ساله میلیون ها نفر این روش را تجربه کرده و درمان می شوند. بعد از اتمام درمان دردشان کاهش پیدا کرده و با حفظ سلامت و بهداشت دهان و دندان می توانند نتیجه دائمی را تجربه کنند.

ساختمان دندان چگونه است؟

در ساختمان داخلی دندان و در زیر مینای سفید آن یک لایه سخت به نام عاج یک بافت نرم به نام پالپ وجود دارد. این بافت نرم شامل رگ های خونی، اعصاب و بافت همبند است. که این موارد در رشد ریشه دندان کمک می کنند. با این حال یک دندان کاملا رشد کرده بدون پالپ می تواند زنده بماند. زیرا همچنان توسط بافت های اطراف خود تغذیه می شود.

درمان ریشه دندان

درمان مدرن و جدید کانال ریشه دندان و عصب کشی همانند قدیم نیست و شباهت بسیار زیادی به پر کردن دندان دارد و بسته به وضعیت دندان و شرایط بیمار معمولا می تواند در یک یا دو جلسه درمان انجام شود. عصب کشی دندان معمولا بدون درد بوده و بسیار موثر است.
با این حال جویدن، خندیدن و یا باز کردن دهان بعد از درمان به آسانی انجام نمی شود و به مرور عوارض بعد از عصب کشی درمان شده و به راحتی فرد می تواند مانند سابق به جویدن و یا گاز کرفتن بپردازد.

نگه داری از دندان های طبیعی با عصب کشی دارای مزایای بسیاری است که دکتر قمری به آن ها نیز اشاره خواهند کرد:

• جویدن کارآمد، راحت و بدون درد
  • حفظ ظاهر طبیعی دندان
  • از سایر دندان ها در برابر سایش و خرابی پیشگیری خواهد کرد.

درمان عصب کشی دندان

عصب کشی دندان که به درمان اندودنتیک نیز معروف است، یک روش درمانی سریع است اما متخصصین دندانپزشکی در خصوص انجام این روش و قبل از آن توضیحاتی را به بیمار خواهند داد که نتیجه درمان نیز قابل درک باشد.

نحوه عصب کشی دندان

به منظور درمان کانال ریشه و عصب کشی دندان، بیمار بیهوشی و یا بیحسی موضعی را تجربه خواهد کرد. عصب کشی از سایر روش های درمانی دندانپزشکی مانند پر کردن دندان و یا کشیدن دندان دردناک تر نیست. با این حال عصب کشی به طور کلی زخم داشته و یا محل بی حس شده برای چند روز فرد را آزار خواهد داد که قابل درمان است و جای نگرانی ندارد.

عصب کشی دندان

چه زمانی باید به دندانپزشک مراجعه کرد؟

عصب کشی به دلیل ترک خوردگی از آسیب و یا ژنتیکی، حفره عمیق و یا مشکلاتی که به دلیل پر کردن قبلی دندان ها ایجاد شده است، مورد نیاز می باشد. به طور کلی زمانی که بیماران متوجه شوند که دندان هایشان به سرما و گرما حساس شده و علت آن مشخص نیست، نیاز به عصب کشی دارند.

چند علائم وجود دارد که نشان می دهد که نیاز به عصب کشی دندان باشد که عبارتند از :

• درد شدید هنگام جویدن یا گاز گرفتن
  • جوش های لثه ای
  • دندان خرد شده یا ترک خورده
  • حساسیت طولانی مدت به گرما یا سرما حتی پس از برطرف شدن این احساس
  • لثه های متورم
  • پوسیدگی عمیق یا تیرگی لثه ها
جراحی لیفت سینوس و راهنمای کامل این عمل

درمان کانال ریشه و یا همان عصب کشی دندان به منظور از بین بردن باکتری های موجود در کانال ریشه دندان آلوده به منظور جلوگیری از درد مجدد دندان و یا نجات ریشه آن از پوسیدگی و یا خرابی انجام می شود. دکتر قمری دندانپزشک و متخصص ایمپلنت در صادقیه در خصوص عصب کشی نیز توضیح خواهند داد. دکتر قمری متخصص ایمپلنت در غرب تهران می توانند شما عزیزان در خصوص عصب کشی دندان راهنمایی کنند. برای دریافت مشاوره و راهنمایی بیشتر می توانید با شماره های 02144092889 و 02144093978 تماس حاصل نمایید.

آیا می توان بعد از عصب کشی دندان به مدرسه یا محل کار رفت؟

بعد از گذشت 2 الی 4 ساعت بعد از عصب کشی به دلیل استفاده از دارو های بیهوشی و یا بیحسی، نیاز به استراحت می باشد ولی پس از این مدت زمان می توان به محل کار و تحصیل باز گشت.با این حال تا زمانی که بی حسی به طور کامل از بین نرفته است، از خوردن غذا باید خودداری کرد.

هزینه عصب کشی چقدر است؟

هزینه درمان کانال ریشه بسته به اینکه چقدر مشکل پیچیده است و کدام دندان درگیر می باشد، متفاوت است. درمان مولرها دشوارتر بوده و هزینه معمولاً بیشتر است بسیاری از بیمه نامه های دندانپزشکی پوشش خاصی را برای درمان اندودنتیک دارند که می توانید قبل از انجام درمان در این خصوص از دندانپزشک خود بپرسید.

سخن پایانی

به طور کلی ، درمان اندودنتیک و ترمیم دندان طبیعی نسبت به روش جایگزین دندان کشیدن ارزان تر است. برای ترمیم عملکرد جویدن و جلوگیری از جابجایی دندانهای مجاور ، دندان کشیده شده باید با ایمپلنت جایگزین شود.
ایمپلنت می تواند به حفظ سلامت دندان های دیگر و لثه کمک نماید و زیبایی دندان ها و لبخند را حفظ نماید.
در صورت نیاز به کشیدن دندان به دنبال بهترین روش جایگزینی دندان ها باشید تا علاوه بر زیبایی، سلامت دهان و دندان حفظ گردد.

12 − دو =