دکتر علی قمری » کاشت ایمپلنت » سن مناسب جراحی دندان عقل
مدت زمان مطالعه ۳ دقیقه

سن مناسب جراحی دندان عقل

کشیدن دندان عقل معمولا جزو جراحی هایی است که افراد دیر یا زود ناچار به انجام آن هستند. اما اینکه شما بدانید چه زمانی برای کشیدن آن مناسب تر است کمک می کند تا از اقدام دیر یا زودهنگام آن جلوگیری نمایید. دندان عقل که سومین و آخرین سری از دندان‌های آسیاب است در اواخر نوجوانی رشد می کند . این دندان ممکن است کاملا سالم و هماهنگ با سایر دندان ها باشد و یا اینکه به صورت نهفته یا نیمه نهفته بماند و در زیر لثه ها رشد کند. رشد دندان عقل نهفته باعث بهم ریختگی نظم دندان های دیگر شده و فشار زیادی را به فک و لثه وارد می کند. در این صورت نیاز است که جراحی دندان عقل انجام شود.

سن مناسب جراحی دندان عقل

بهترین سن جراحی دندان عقل

دندان عقل بین 16 تا 23 سالگی فرد رشد می کند و به این دلیل به آن عقل می گویند که در سن تکامل عقل انسان رویش دارد. البته این دندان هیچ ارتباطی به هوش ، عقل و شعور فرد ندارد و تنها یک فرآیند طبیعی است که در بدن ایجاد می شود. اگر میخواهید جراحی دندان عقل انجام دهید و به دنبال سن مناسب کاشت دندان هستید

آیا می دانید به این دلیل به این دندان, دندان عقل می گویند؟ زیرا معمولا در سن تکامل عقلی انسان یعنی بین سن 16 تا 23 سالگی رشد میکند, یعنی می توان گفت در سنی که تکامل عقلی صورت می گیرد دندان عقل نیز رویش می کند, توجه داشته باشید که این دندان هیچ ارتباطی با عقل شعور و هوش ندارد.

دلیل رشد دیرتر این دندان این است که ریشه های آن در سنین نوجوانی تشکیل می شود. بهترین زمان برای کشیدن دندان عقل که عوارض و نقاهت کمتری داشته باشد زمانی است که دو سوم از ریشه دندان عقل تشکیل شده باشد. در این دوره اگر دندان عقل نیاز به جراحی داشته باشد راحت تر کشیده می شود . زودتر از این دوره امکان بیرون کشیدن کامل ریشه وجود نخواهد داشت. دندانپزشک این مورد را بررسی می کند و با توجه به وضعیت دندان برای کشیدن آن اقدام می نماید.

اگر دندان عقل کج رشد کرده باشد و یا کاملا نهفته باشد نیاز است که جراحی دندان نهفته انجام شود. در دندان های عقل نهفته امکان جا به جایی یا چرخش دندان وجود ندارد که در نهایت می تواند باعث ایجاد ناهنجاری در دهان و فک شود.

البته اگر دندان ها در وضعیت خوبی قرار داشته باشند نیازی به کشیدن آن نیست .اگر دندان ها مشکلی برای دندان های مجاور ایجاد نکنند و یا ریشه آن دچار آسیب و پوسیدگی نشود نیازی به کشیدن آن نیست. در بسیاری از موارد وجود دندان عقل به دندان های آسیب در جویدن مواد غذایی کمک می کند. از این رو کشیدن آن برای تمامی افراد حتمی و الزامی نیست.

بهترین سن برای کشیدن دندان عقل

دندانپزشک بررسی های لازم روی دندان های شما را انجام می دهد و در صورتی که نیاز به جراحی فوری دندان عقل باشد این اقدام را انجام خواهد داد. به طور کلی بعد از رشد کامل دندان عقل محدودیت سنی برای کشیدن آن وجود ندارد و افراد تا سن 35 سالگی می توانند نسبت به جراحی دندان عقل اقدام نمایند. در سنین پایین تر انجام جراحی بهتر است چرا که عوارض جراحی کم تر و روند عمل ساده تر خواهد بود. هرچه سن بالاتر می رود رشد ریشه دندان عقل هم ادامه خواهد داشت که در نهایت ممکن است باعث آسیب یا بهم ریختن نظم سایر دندان ها شود. بنابراین بهتر است بین سنین 18 تا 25 سالگی این دندان کشیده شود.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]
دکتر علی قمری

دکتر علی قمری

فارغ التحصیل از دانشکده دندانپزشکی شهید بهشتی در مقطع دکترای دندانپزشکی عمومی و فارغ التحصیل از دانشکده دندانپزشکی همدان در مقطع تخصص پریودانتیکس (جراحی لثه و ایمپلنت) و دارای بورد تخصصی پریودانتیکس، با بیش از یک دهه سابقه فعالیت درمانی حرفه ای می باشد.

برچسب ها:

مقالات مرتبط

 آیا ایمپلنت دائمی است؟

 آیا ایمپلنت دائمی است؟

آیا ایمپلنت دائمی است؟ اگر چه ایمپلنت به عنوان یک روش دائمی جایگزین دندان شناخته می‌شود، اما باید در نظر گرفت که مراقبت و نگهداری صحیح آن نقش مهمی...

پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *