دکتر علی قمری » کاشت ایمپلنت » سرطان لثه، از علل تا درمان

سرطان لثه، از علل تا درمان

سرطان یکی از بیماری هایی است که شاید بسیاری از افراد با شنیدن نام آن دچار ترس و اضطراب شوند. اما داشتن اطلاعات در مورد این بیماری ضروری است و کمک می کند تا با شناخت علائم و نشانه های آن هر چه زودتر برای درمان اقدام کنیم. سرطان لثه نیز یکی از انواع سرطان است که خانواده سرطان های سر و گردن محسوب می شود. آیا درمانی با سرطان لثه وجود دارد؟ چه علائمی نشان می دهد که به سرطان لثه مبتلا شده ایم؟ در این مطلب با ما همراه باشید تا به بررسی بیشتر موضوع سرطان لثه و سوالات رایج در مورد آن بپردازیم.

سرطان لثه چیست؟

سرطان لثه یکی از بیماری هایی است که از دسته سرطان های سر و گردن به حساب می آید. این سرطان زمانی به وجود می آید که تقسیمات سلولی در لثه بالایی و پایینی بیش از حد طبیعی است. این تقسیم سلولی بیش از حد موجب می شود که ضایعه تومور شکلی روی لثه به وجود بیاید. سرطان لثه یکی از شایع ترین سرطان ها در میان افراد است و از طریق دستگاه لنفاوی گسترش(متاستاز) پیدا می کند و به سایر قسمت های دیگر بدن انتقال پیدا می کند. بعد از تصادف و سکته های مغزی، این سرطان شایع ترین علل مرگ و میر در جهان محسوب می شود. سرطان لثه روی عملکرد لب، دندان ها، زبان و سقف دهان تاثیر می گذارد.

منشا سرطان لثه غدد بزاقی، استخوان ها و غدد لنفاوی است؛ در واقع سلول های سرطانی در ابتدا در غدد لنفاوی نزدیک به گردن مشاهده می شوند و سپس مایع لنفاوی آن ها را به دیگر قسمت های بدن منتقل می کند.

اینفوگرافیک سرطان لثه

علائم سرطان لثه چیست؟

رایج ترین نشانه های سرطان لثه عبارت است از:

• بروز لکه ها و خال های قرمز و سفید رنگ در نواحی مختلف دهان
  • بروز خونریزی بی دلیل از دهان
  • احساس خفگی و انسداد در ناحیه حلق و مری
  • تغییر شکل ناگهانی یا تدریجی فک
  • نامنظم شدن ناگهانی و بدون علت دندان ها
  • ورم و التهاب در ناحیه لب و کام و مشاهده توده در دهان
  • کاهش وزن ناگهانی و شدید
  • تغییر شکل و بافت حفره دهانی، لب ها و لثه
  • احساس بی حس بودن دهان، زبان و لب ها یا بی حسی در ناحیه گردن

نشانه های سرطان لثه

گاهی ممکن است فرد بیماری های دیگر را با سرطان اشتباه بگیرد. به همین دلیل بهتر است برای اطمینان از وجود این بیماری به بهترین جراح لثه تهران مراجعه کنید تا با معاینه و نمونه برداری از وجود این بیماری مطمئن شوید و درمان را شروع کنید.

چگونه سرطان را با التهاب لثه تشخیص دهیم؟

بسیاری از افراد با دیدن تغییراتی در ناحیه دهان خود تصور می کنند که به سرطان لثه مبتلا شده اند. اما گاهی این تغییرات ناشی از التهاب لثه است.

زمانی که فرد به نظافت دندان ها به خوبی رسیدگی نکند، پلاکی روی دندان ها جمع می شود که اگر در اسرع وقت از بین نروند، تبدیل به جرم دندان خواهند شد. جرم دندان عامل بروز بیماری های لثه ای و تحلیل رفتن لثه ها است. با وجود جرم، لثه شل و پر خون می شود و با خوردن غذاها و میوه های سفت یا مسواک زدن دچار خونریزی می شود. به این بیماری التهاب لثه گفته می شود. اگر فرد در کوتاه ترین زمان ممکن به دنداپزشک خوب مراجعه کند تا کار جرمگیری انجام شود، و سپس مراقبت های لازم را از دندان انجام دهد، این التهاب درمان خواهد شد. اما در صورتی که اقدامات لازم انجام نشود، بیماری التهاب لثه می تواند باعث بروز سرطان لثه شود.

علت سرطان لثه چیست؟

همان طور که سرطان های نقاط مختلف بدن علت کاملاً دقیق و مشخصی ندارند، سرطان لثه هم دلیل قطعی ندارد و نمی توان گفت که به صورت قطعی چه چیزی باعث بروز این سرطان می شود. اما افراد زیر بیشتر در معرض ابتلا به سرطان لثه قرار دارند:

• افراد سیگاری بیشتر در معرض ابتلا به سرطان های دهان قرار دارند؛
  • افراد مبتلا به کم خونی شدید 20 برابر بیش از سایرین در معرض ابتلا به این سرطان قرار دارند؛
  • افرادی که پیوند سلول های بنیادی انجام داده اند؛
  • افرادی که به دلایل مختلف بیش از یک ماه است که زخم در دهان دارند.
ایمپلنت فوری و دو مرحله ای

سرطان لثه چه مراحلی دارد؟

سرطان در این ناحیه باید در اسرع وقت تحت درمان قرار بگیرد. هر چه بیماری در مراحل ابتدایی تر باشد، امکان درمان راحت تر است. در صورت عدم درمان، مراحل رشد سرطان عبارت است از:

1. در مرحله اول تومور ابعادی کمتر از 2 سانتی متر دارد و هنوز از طریق مایع لنفاوی به سایر نقاط منتقل نشده است.
  2. در مرحله دوم ابعاد تومور بیش از 2 سانتی متر رشد می کند و به کمتر از 4 سانتی متر می رسد. تومور در این مرحله هنوز به گره های لنفاوی نرسیده است.
  3. در مرحله سوم ابعاد تومور به بیش از 4 سانتی متر می رسد و انتقال آن فقط به طرف محل توده است.
  4. در مرحله آخر اندازه تومور می تواند هر اندازه ای باشد. تومور غدد لنفاوی را فرا می گیرد و به این ترتیب به بافت های اطراف و حفره های دهانی می رسد.

راه های درمان سرطان لثه

برای درمان، ابتدا باید به یک متخصص دندانپزشک خوب مراجعه کنید تا به کمک بیوپسی و نمونه برداری به طور قطع از وجود این مشکل اطمینان پیدا کنید. اگر سرطان تشخیص داده شود، درمان های زیر امکان پذیر است:

جراحی

جراحی لثه رایج ترین روش درمان سرطان برای خارج کردن تومور از لثه است. اگر سرطان بسیار پیشرفته تر باشد، ممکن است نیاز باشد تا جراحی غدد لنفاوی در قسمت گردن هم انجام شود.

پرتو درمانی

پزشک به کمک پرتودرمانی فقط سلول های سرطانی قسمت مورد نظر را درمان می کند. پرتودرمانی زمانی استفاده می شود که توده کوچک است و پرتودرمانی کافی است. اگر توده بزرگ باشد، نیاز است که جراح ابتدا پرتودرمانی انجام دهد و توده را کوچک کند و سپس با جراحی توده را خارج کند.

شیمی درمانی

شیمی درمانی روش دیگری برای درمان سرطان لثه است. در این روش داروها مستقیما به خون تزریق می شوند. این روش عوارض زیر را به همراه دارد:

• بروز زخم های دهانی
  • بروز خونریزی از دهان و لثه
  • خشک شدن دهان
  • عفونت دندان ها
  • مشکل در بلع

البته این عوارض در پرتو درمانی هم قابل مشاهده است. بهرحال، تشخیص نحوه درمان با توجه به نوع توده و میزان پیشرفتگی آن توسط پزشک مشخص می شود.

چگونه از سرطان لثه جلوگیری کنیم؟

برای مراقبت از دهان و دندان در برابر بیماری ها از جمله بیماری سرطان، باید به کمک روش های زیر بهداشت دهان و دندان خود را افزایش دهید:

• روزی دو بار دندان های خود را با مسواک نرم و خمیردندان حاوی فلوراید بشویید.
  • نخ دندان را فراموش نکنید.
  • عادت های غذایی سالم داشته باشید.
  • مسواک را حداکثر 4 ماه بعد از اولین استفاده عوض کنید.
  • با مشاهده هرگونه مشکل، به بهترین دندانپزشک تهران مراجعه کنید.

[کل: 1 میانگین: 5]

ده − 3 =