دکتر علی قمری » ترمیمی و اندو » با اندو یا درمان ریشه دندان بیشتر آشنا شوید

درمان ریشه دندان چیست؟

روند درمان چگونه است؟

چقدر دردناک است؟

چه کسی به آن احتیاج دارد؟

عوارض درمان ریشه دندان چیست؟

چه اقداماتی را برای پیشگیری از درمان ریشه دندان می توان انجام داد؟

درمان ریشه دندان چیست؟

درمان ریشه دندان که در اصطلاح علمی به آن اندودنتیک (Endodontic) گفته می شود، در اصطلاح عامیانه به عصب کشی مشهور است و به اختصار به آن اندو (ENDO) هم گفته می شود. این روش، تکنیک درمانی دندان است که برای از بین بردن عفونت های داخلی دندان به کار می رود. همچنین این روش درمانی برای پیشگیری از عفونت های بعدی دندان ها مورد استفاده قرار می گیرد.

به چه علت ریشه دندان درمان می شود؟

درمان ریشه دندان برای از بین بردن اعصاب از پالپ دندان استفاده می شود.

تصور می شود، به دلیل دسترسی به اعصاب و ریشه دندان، بسیار دردناک باشد اما یک روش تسکین دهنده درد است.

هزینه درمان ریشه دندان چگونه محاسبه می شود؟

هزینه های درمان کانال ریشه دندان متفاوت است ، اما گزینه کم هزینه تر از آن است که دندان کشیده می شود و با تاج یا bridge جایگزین شود.

درمان کانال ریشه چیست؟

درمان کانال ریشه به دلیل دردناک بودن شهرت دارد. کانال ریشه روش درمانی نیست بلکه بخشی از دندان است. این بخش توخالی دندان است که شامل بافت عصبی ، رگ های خونی و سلول های دیگر است که به عنوان پالپ نیز شناخته می شود.

ساختار دندان به چه صورت است؟

دندان از تاج و ریشه تشکیل شده است. تاج عمدتاً بالای لثه است ، در حالی که ریشه در زیر آن قرار دارد. ریشه ها دندان را به استخوان فک وصل می کنند.

مراحل درمان ریشه دندان چیست؟

درمان ریشه در سه مرحله انجام می شود و برای تکمیل بین یک تا سه جلسه طول می کشد.

1. تمیز کردن کانال ریشه

اول ، دندانپزشک خوب هر آنچه را که درون کانال ریشه وجود دارد ، خارج می کند.

در این مرحله، بیمار تحت بی حسی موضعی است و دندانپزشک سوراخ کوچکی را روی سطح دندان  برای دسترسی ایجاد می کند و بافت پالپ بیمار و مرده را با آسیب های بسیار کمی از بین می برد.

2. پر کردن کانال ریشه

در مرحله بعد ، دندانپزشک با استفاده از محلول های محصوص، ناحیه توخالی را تمیز ، شکل داده و ضد عفونی می کند. سپس ، دندان با ماده ای پر شده و با استفاده از موادی چسبنده ، کانال ها را به طور کامل پر کرده و می بندند.

پس از درمان ریشه کانال ، دندان مرده است. بیمار دیگر دردی را در آن دندان احساس نخواهد کرد زیرا بافت عصبی برداشته شده است و عفونت از بین رفته است.

3. اضافه کردن تاج یا پر کردن

با این حال ، دندان اکنون شکننده تر از گذشته خواهد بود. دندان بدون پالپ باید از رباط اتصال دهنده دندان به استخوان تغذیه کند. این منبع کافی است ، اما با گذشت زمان ، دندان شکننده تر می شود ، بنابراین یک تاج یا پر کننده نیاز دارد تا از دندان شکننده محافظت کند.

تا زمانی که تاج یا پرکننده کامل نباشد ، بیمار نباید بجود و یا با دندان چیزی را تکه نماید. پس از قرار دادن تاج یا پر کردن آن ، فرد می تواند مانند گذشته ازدندان استفاده کند.

درمان ریشه دندان معمولا در یک جلسه انجام می شود. اما اگر در کانال ها پیچیدگی وجود داشته باشد، چند کاناله باشد و یا عفونت وجود داشته باشد، برای درمان یک الی دو جلسه دیگر برای درمان قطعی زمان لازم است.

درمان ریشه دندان

درمان ریشه چقدر دردناک است؟

یکی از ترس های بزرگ در مورد این نوع درمان این است که دردناک خواهد بود ، اما درمانی که توسط یک جراح دندانپزشک خوب و آموزش دیده انجام می شود باید نسبتاً بدون درد باشد.

با ترمیم دندان بیشتر آشنا شوید

دردی که قبل  و در زمان درمان احساس می شود ناشی از عفونت است و نه از درمان. درمان ریشه دندان باعث ایجاد درد نمی شود.بلکه  به کاهش آن کمک می کند. جراح دندانپزشکی با بی حسی موضعی درد عمل را تسکین می دهد.

بعد از درمان ، برخی از حساسیت ها و عوارض طبیعی است. این ها موقتی است و ممکن است داروهای بدون نسخه (OTC) برای تسکین آن کافی باشد. در صورت نیاز ، داروهای تجویز شده مانند کدئین در دسترس هستند. همچنین دندانپزشک ممکن است یک آنتی بیوتیک را برای درمان یا جلوگیری از عفونت دندان ها وکانال ریشه تجویز کند.

چه کسی به درمان ریشه دندان احتیاج دارد؟

کانال ریشه ، ریشه دندان آسیب دیده را درمان می کند. این به ترمیم دندان قبل از نیاز به کشیدن دندان کمک می کند.

اگر پالپ دندان آسیب دیده یا بیمار شود ، نمی تواند خود را ترمیم کند و بافت می میرد.

در صورت وجود حفره عمیق ، دندان ترک خورده یا پر کننده شل شده باشد، باکتری ها می توانند به راحتی به کانل ریشه نفوذ نمایند.

در نهایت باکتری ها باعث از بین رفتن مینای دندان می شوند. اگر باکتری ها از طریق دهانه های ریشه نفوذ کنند ، می تواند باعث ایجاد عفونت در استخوان فک نیز شود.

عفونت باعث ضعف استخوان و تجزیه آن می شود. رباط های اطراف دندان متورم می شوند و دندان شل می شود.

آسیب به پالپ باعث می شود دندان نسبت به درجه حرارت بالا و پایین حساس شود. ممکن است در هنگام جویدن درد وجود داشته باشد و بعضی از افراد دارای درد مداوم در دندان ها و فک هستند.

بدون درمان ، عفونت گسترش می یابد. سرانجام دندان شل می شود و نیاز به کشیدن و عمل دارد.

بعضی از بیماران کشیدن دندان را انتخاب می كنند ، به خصوص اگر دندان به شدت صدمه دیده باشد و یا دندان را نتوان ترمیم كرد ، به عنوان مثال اگر پوسیدگی ، تروما یا از بین رفتن استخوان به دلیل بیماری پریودنتال یا لثه وجود داشته باشد.

کشیدن دندان ها ممکن است باعث حرکت سایر دندان ها شده و دندان ها کج شوند. این عوراض می تواند باعث نامرتبی و نازیبایی دندان ها شوند. درمان ریشه معمولاً باعث نجات دندان شده و باعث از بین بردن درد می شود.

اگر دندان را نتوان نگه داشت ، بهترین گزینه کاشت  یا همان جراحی ایمپلنت است.

اما ، در صورت امکان ، حفظ و نگه داری در دندان طبیعی بهتر است زیرا هیچ چیز به اندازه یک دندان طبیعی نیز عملکردی ندارد.

هزینه درمان ریشه  چقدر است؟

هزینه درمان های دندانپزشکی بسیار متفاوت است ، اما هزینه نگه داشتن دندان بسیار مقرون به صرفه تر از، از دست دادن آن است.

گزینه دیگر کشیدن دندان است و معمولاً هزینه ایمپلنت یا سایر روش های زیبایی و درمانی کمی گران تر است.

درمان ریشه کانال دندان که به عنوان درمان اندودنتیک نیز شناخته می شود، یک روش درمانی دندان است که برای از بین بردن عفونت های داخلی دندان به کار می رود. همچنین این روش درمانی برای پیشگیری از عفونت های بعدی دندان ها مورد استفاده قرار می گیرد. دکتر علی قمری متخصص جراحی لثه و ایمپلنت می توانند شما عزیزان در خصوص درمان ریشه دندان راهنمایی کنند. برای دریافت مشاوره و راهنمایی بیشتر می توانید با شماره های 02144092889 و 02144093978 تماس حاصل نمایید.

عوارض درمان ریشه دندان

مانند هر روش درمانی دیگر، درمان ریشه دندان ممکن است عوارض داشته باشد. بعضی اوقات دندانپزشک فقط سه کانال ریشه را در دندان پیدا می کند که چهار عدد  کانال دارد. اگر یک کانال درمان نشود ، ممکن است عفونت ادامه یابد و به استخوان گسترش یابد.

دندانپزشک همچنین باید اطمینان حاصل کند که مواد پر کننده به اندازه کافی به داخل کانال می روند تا آن را پر کنند. اگر کانال ریشه به درستی آب بندی نشود ، عفونت می تواند برگردد.

در حین انجام عمل ، ریشه دندان ممکن است ترک خورده باشد ، یا ابزارها در کانال شکسته شوند یا کانال را سوراخ کنند. این باعث می شود که دندان به طور موثر پر نشود.

در صورت بروز عوارض ، دندانپزشک می تواند سعی در اصلاح مشکل و تکمیل کانال ریشه کند.

برای جلوگیری از عوارض ، بیماران باید همیشه از دستورالعمل های دندانپزشک پیروی کنند. اگر مصرف آنتی بیوتیک طی یک دور، مورد نیاز باشد ، لازم است که کل نسخه را تمام کنید. انجام یک ترمیم دائمی مانند قرار دادن تاج دندان و محافظ بر روی آن، پس از کامل شدن کانال ریشه ضروری است.

با ترمیم دندان بیشتر آشنا شوید

جلوگیری از درمان ریشه دندان

برای جلوگیری از عفونت ، پوسیدگی دندان و بیماری لثه ، دندانپزشکان توصیه می کنند:

• مسواک زدن دندانها آخرین چیزی است که در زمان خواب و حداقل یک بار دیگر در روز باید انجام شود
  • استفاده از خمیر دندان که حاوی فلوراید است
  • استفاده از یک مسواک مناسب و جایگزین کردن آن به طور مرتب
  • شرکت در معاینات منظم و پاکسازی دندان
  • نخ دندان برای تمیز کردن بین دندانها و جلوگیری از ایجاد پلاکت بین و روی دندان ها
  • اجتناب از نوشیدنی ها و غذاهای دارای قند فراوان و پیروی از یک رژیم غذایی سالم.

هفت + هفده =