درمان تحلیل لثه

تحلیل لثه یکی از خفیف ترین و شایع ترین بیماری های لثه و یا پریودنتال است که باعث تحریک پذیری و تحریک، قرمزی و التهاب لثه شما می شود. بخشی از لثه شما که در اطراف ریشه دندان است. مهم است که لثه را جدی بگیرید و تحلیل رفتن لثه را به موقع درمان کنید. تحلیل لثه می تواند باعث بروز بیماری های جدی تر لثه مانند ریزش دندان ها شود.

علت بروز تحلیل لثه چیست؟

شایع ترین علت تحلیل لثه ، بهداشت ضعیف دهان است. عادت های بهداشتی خوب دهان مانند مسواک زدن حداقل دو بار در روز ، نخ دندان زدن روزانه و انجام معاینات منظم دندانپزشکی ، می تواند به پیشگیری و تحلیل رفتن لثه کمک کند. وجود پلاکت در دندان ها از دیگر دلایل بروز تحلیل لثه در افراد است.

علائم تحلیل لثه

نشانه لثه های سالم

• لثه های سالم بصورت صورتی محکم و کمرنگ در اطراف دندان ها قرار دارند.
  • علائم و نشانه های تحلیل رفتن لثه شامل موارد زیر است:
  • لثه های متورم یا ملتهب
  • لثه های قرمز مبهم یا قرمز تیره
  • لثه هایی که در هنگام مسواک زدن یا نخ دندان به راحتی خونریزی می کنند
  • بوی بد دهان

همانطور که بیان شد یکی از دلایل ابتلای افراد به تحلیل رفتن لثه ایجاد پلاکت بروی دندان هاست. در  ادامه دکتر علی قمری جراح لثه به توضیح این مورد خواهند پرداخت.

درمان تحلیل لثه

پلاکت دندان چگونه باعث تحلیل لثه می شود؟

پلاک روی دندان های شما شکل می گیرد. پلاک یک ماده چسبناک و نامرئی است که عمدتا از باکتری هایی تشکیل شده است که هنگام ایجاد نشاسته ها و قندهای موجود در مواد غذایی با باکتری هایی که در دهان شما وجود دارد ، روی دندان های شما تشکیل می شود . پلاکت ها نیاز به برداشتن شدن روزانه از روی دندان دارند زیرا بسیار سریع رشد می کنند.

پلاک ها به محل تغذیه باکتری ها تبدیل شده و باعث جمع آوری این عامل مخرب دندان ها تبدیل می شود، پلاک ها هر چه قدیمی تر شوند، سخت تر از دندان ها جدا می شوند.

در صورتی که میزان پلاک های روی دندان بیشتر شود، لثه بیشتر تحلیل می رود. با گذشت زمان لثه ها متورم و قرمز شده و به راحتی خونریزی می کنند. . به دنبال آن دندان ها پوسیده می شود . در ادامه و در صورت عدم درمان باعث ریزش دندان ها می شود.

دیگر دلایل شایع تحلیل رفتن لثه ها

تحلیل لثه شایع است و ممکن است در هر فردی اتفاق بیوفتد. برخی از عواملی که خطر ابتلا به این عارضه را افزایش می دهد عبارتند از :

• مراقبت های ضعیف از دهان و دندان
  • عدم رعایت بهداشت دهان و دندان
  • کشیدم سیگار و جویدن تنباکو
  • بالا رفتن سن
  • خشکی دهان
  • سوئ تغذیه
  • کمبود ویتامین C
  • وجود دندان های نامرتب و عدم تمیز کردن مناسب دندان ها
  • داشتن بیماری هایی مانند سرطان خون، ایدز و اچ آی وی و یا درمان سرطان
  • مصرف برخی از دارو ها مانند فنیتوئین برای درمان صرع و تشنج، دارو های مخصوص فشار خون بالا و یا سایر بیماری ها و دارو ها
  • تغییرات هورمونی مانند بارداری، دوران قاعدگی و یا استفاده از قرص های ضد بارداری
  • ژنتیک
  • شرایط پزشکی مانند برخی عفونت های ویروسی و قارچی

عوارض تحلیل لثه

در صورتی که لثه درمان نشود، منجر به بیماری های جدی لثه می شود که به بافت های زیرین و استخوان رفته و ممکن است در صورت ادامه پیدا کردن این روند، ریزش دندان برای فرد بروز کند.

التهاب مزمن لثه با برخی از بیماری سیستمیک مانند بیماری تنفسی، دیابت، بیماری کرونر، سکته مغزی و روماتیسم همراه است. برخی از تحقیقات نشان می دهد که باکتری های مسئول تحلیل رفتن لثه است و می تواند باعث خونریزی لثه می شود. که ممکن است بر قلب و ریه ها و سایر بخش های بدن تاثیر می گذارد.

عصب کشی دندان

تحلیل لثه یکی از خفیف ترین و شایع ترین بیماری های لثه و یا پریودنتال است که باعث تحریک پذیری و تحریک، قرمزی و التهاب لثه شما می شود. دکتر علی قمری متخصص جراحی لثه و ایمپلنت می توانند شما عزیزان در خصوص درمان تحلیل لثه راهنمایی کنند. برای دریافت مشاوره و راهنمایی بیشتر می توانید با شماره های 02144092889 و 02144093978 تماس حاصل نمایید.

دهان خندقی

یکی از بیماری های جدی که باعث ایجاد زخم هایی در لثه می شود. که این بیماری دارای درد، خونریزی لثه و زخم می شود. دهان خندقی در کشور های توسعه یافته بسیار نادر است. زیرا در کشور های در حال توسعه تغذیه ضعیف و شرایط نامناسب زندگی شایع تر است.

چه زمانی باید به یک دندانپزشک مراجعه کنید

اگر متوجه علائم و نشانه های تحلیل لثه شده اید ، به دندانپزشک مراجعه نمایید و هر چه سریع تر به دنبال درمان تحلیل لثه خود باشید. زیرا می تواند از بروز بیماری های جدی تر دهان و دندان پیشگیری نماید.

دکتر علی قمری جراح لثه در ادامه برخی از روش های پیشگیری را بیان می کنند.

جلوگیری از تحلیل رفتن لثه

• حفظ بهداشت دهان و دندان

این بدان معناست که باید روزانه حداقل دو بار در روز دندان ها را مسواک زد و حداقل یک بار در روز از نخ دندان استفاده کرد. با این وجود بهتر است بعد از هر وعده غذایی یا میان وعده ها همانطور که بسیاری از دندانپزشکان توصیه می کنند، مسواک زده شود. زدن نخ دندان قبل از مسواک زدن می تواند امکان تمیز تر شدن دندان ها از باکتری ها را بالا ببرد.

• مراجعه های مرتب به دندانپزشک

برای تمیز کردن و تمیز ماندن دندان ها هر 6 الی 12 ماه یک بار به طور مرتب به دندانپزشک مراجعه نمایید. اگر شما به برخی از بیماری های دهان مبتلا هستید که باعث ابتلا به تحلیل لثه می شود. برخی از موارد همانطور که گفته شد خشکی دهان، مصرف برخی از دارو ها و کشیدن سیگار ممکن است باعث این بیماری شود.

• اقدامات بهداشتی دقیق

در صورتی که به بیماری هایی مانند دیابت مبتلا هستید باید رژیم غذایی سالمی داشته و قند خون خود را حفظ نمایند.

درمان تحلیل لثه

درمان سریع  تحلیل لثه، معمولاً علائم  این بیماری لثه را کاهش می دهد  و از پیشرفت آن به بیماری جدی تر لثه و ریزش دندان جلوگیری می کند. شما همچنین وقتی روال روزمره مراقبت از دهان را خوب انجام می دهید و مصرف دخانیات را متوقف می کنید ، بهترین فرصت برای درمان موفق را به خود داده اید.

مراقبت از لثه ها به صورت انجام می شود؟

باید برای انجام برخی از این مراقبت ها به جراح لثه مراجعه نمایید.

جرم گیری دندان ها

روشی برای شستشوی دندان ها که شامل از بین بردن تمامی پلاک ها و باکتری های دندان است. در این روش دندان ها تا لثه ها پاکسازی شده و از التهاب های بعدی جلوگیری می شود. سطوح ریشه را صاف می کند و مانعی از رشد مجدد باکتری ها و پلاک های دندان می شود. این روش با استفاده از دستگاه خاصی انجام می شود.

ترمیم ریشه دندان

ترمیم ریشه دندان در افرادی که دارای ریشه های آسیب دیده هستند انجام می شود زیرا ریشه دندان باعث بروز بیماری های لثه می شود و حدف پلاک ها ممکن اس باعث فشار به ریشه ها شود. اگردر منار درمان تحلیل لثه نیاز به درمان و ترمیم ریشه است، دندانپزشک ممکن است هر دو را انجام دهد.

ممکن است بعد از درمان تحلیل لثه با هر روش درمانی که مد نظر دندانپزشک است، لثه ها دچار التهاب شود، با انجام مراقبت های توصیه شده توسط جراح لثه می توان از میزان التهاب ها کاست.

مراقبت های بعد از درمان تحلیل لثه

• باید مراقبت هایی را بعد از درمان در خانه داشته باشید که دندانپزشک و جراح لثه انجام می دهند. برخی از مراقبت ها شامل :
  • روزانه دو بار یا بهتر است بعد از هر وعده غذایی یا میان وعده مسواک بزنید.
  • از یک مسواک نرم استفاده کنید و حداقل هر سه تا چهار ماه بعد از مصرف آن را جایگزین کنید.
  • از مسواک برقی استفاده کنید که ممکن است در از بین بردن پلاک مؤثر باشد.
  • روزانه نخ دندان بزنید.
  • برای کمک به کاهش پلاک بین دندان های خود از دهان شویه استفاده کنید.
  • به طور منظم به دندانپزشکی مراجعه نمایید.
  • سیگار نکشید.

دلایل جراحی لثه