دکتر علی قمری » کاشت ایمپلنت » جلوگیری از عفونت ایمپلنت دندان

جلوگیری از عفونت ایمپلنت دندان

اگر تصمیم به کاشت دندان دارید، حتما در صفحات وب به دنبال چالش ها، عوارض و مزایای آن هستید و ممکن است مواردی مانند عفونت دندان بعد از ایمپلنت به چشمتان خورده باشد. این مورد که جزو عوارض شایع ایمپلنت دندان یادآوری می شود در مواردی که جراح بدون تجربه و تخصص باشد و یا اینکه پیش زمینه های لازم برای کاشت دندان را در نظر نگیرد بیشتر و شدید تر اتفاق می افتد. همه ی عفونت های دندانی بعد از ایمپلنت خطرناک نیستند و ممکن است که با مصرف دارو و تمهیدات پزشکی این مشکل برطرف شود. از این رو جای نگرانی برای این مساله نیست و شما نباید به دنبال عوارضی باشید که بعد از ایمپلنت ممکن است گریبان گیرتان شود. بهترین اقدام این است که تمامی تمرکز و انرژی خود را برای انتخاب بهترین جراح ایمپلنت صرف کنید. در این صورت حتی اگر مشکلی بعد از ایمپلنت برایتان ایجاد شود به راحتی و با توجه به تخصص و تجربه ای که جراح در اختیار دارد برطرف خواهد شد. با ما همراه باشید تا روش های جلوگیری از عفونت ایمپلنت دندان را خاطر نشان کنیم و تکنیک های درمانی آن را نیز بیان نماییم.

عفونت ایمپلنت دندان

چرا دندان ایمپلنت شده عفونت می کند؟

عفونت بعد از ایمپلنت دندان زمانی ایجاد می شود که باکتری ها به لثه و استخوان فک وارد شود، این عارضه که توسط باکتری ها ایجاد می شود ممکن است بعد از کاشت و یا مدتی بعد از آن اتفاق بیافتد. در هر صورت عفونت باکتریایی ایمپلنت دندان با درد و ناراحتی همراه است و ممکن است که جویدن و تناول غذا را برایتان با مشکلاتی همراه سازد. ممکن است این اتفاق بعد از چند سال رخ دهد،اما در هر صورت نیاز به توجه و درمان دارد. یکی از مهم ترین دلایل عفونت دندان بعد از کاشت ، انتخاب ایمپلنت بی کیفیت و نامناسب است. اینکه شما از چه برند و ایمپلنتی استفاده کنید در عوارض بعد از آن نقش مهمی دارد. حتما از بهترین مارک ایمپلنت استفاده کنید و از جراح بخواهید که معتبرترین آن را به شما پیشنهاد دهد. اگر در جایگزینی دندان از ایمپلنت های تیتانیوم استفاده نشده باشد، به دلیل کیفیت پایین مواد کاشت، احتمال رشد عفونت بیشتر است. پری ایمپلنتیت در 28 درصد افرادی که اقدام به کاشت می کنند رخ می دهد و ایجاد آن به طور حتم منجر به نارسایی ایمپلنت نمی شود. شیوع بالای عفونت ایمپلنت دندان، بر وظیفه دندانپزشکان برای آگاهی دادن به بیمار در مورد به خطر احتمالی عفونت و کاهش عوامل خطر تأکید می کند.

متخصص جراحی لثه و ایمپلنت

در ادامه عواملی که احتمال عفونت ایمپلنت دندان را بیشتر می کند شامل موارد زیر است :

• وجود بیماری های لثه و عفونت آن این عارضه را تهدید میکند. این مساله باعث تحلیل لثه و از بین رفتن ایمپلنت می شود.
  • مصرف دخانیات زیاد نیز تاثیر گذار است چرا که دخانیات باعث محدود شدن جریان خون در لثه ها شده و خشکی دهان را ایجاد می کند. همچنین زمینه رشد باکتری در محیط دهان را نیز افزایش می دهد.
  • عدم رعایت بهداشت دهان و دندان نیز نقش مهمی دارد. هرچه دندان های شما مرتب و تمیز تر باشد مجالی برای رشد باکتری باقی نمی ماند. اهمیت مسواک و استفاده از دهانشویه بعد از ایمپلنت دندان دو چندان خواهد شد تا از رشد باکتری ها در دندان جلوگیری شود.
  • از مهم ترین موارد هم مراقبت های بعد از ایمپلنت دندان است که باید با دقت و ملاحظه انجام شود تا فرآیند کاشت دندان تکمیل و به درستی انجام شود.

علائم عفونت دندان شامل چه مواردی است؟

فردی که دچار عفونت ایمپلنت باشد، معمولا دچار تورم شدید در قسمت دندان شده و لثه ها ملتهب می شوند، همچنین ابتلا به تب طولانی مدت و خونریزی از لثه نیز از شایع ترین علائم است. اگر به تازگی کاشت دندان انجام داده اید برای جلوگیری از عوارض ایمپلنت دندان حتما با جراح تماس بگیرید.در هر صورت اگر متوجه هر عارضه ای از خونریزی و درد و تورم احساس کردید بهتر است که در اولین فرصت برای بررسی به پزشک مراجعه نمایید به یاد داشته باشید که جلوگیری از پیشرفت عفونت می تواند پروسه درمان را کوتاه تر نماید.

برای درمان عفونت ایمپلنت چه درمان هایی لازم است؟

همانطور که اشاره کردیم ممکن است که نشانه های عفونت ایمپلنت در هر دوره ای اتفاق بیافتد. با توجه به زمان بروز آن بهترین جراح ایمپلنت تصمیم لازم برای درمان را در نظر می گیرد.اگر علائم عفونت بلافاصله بعد از جراحی بروز نماید، معمولا اولین درمان با دریافت آنتی بیوتیک انجام می شود، اگر عفونت شدید و باعث آسیب به استخوان فک شود نیاز به تعویض ایمپلنت خواهد بود. البته این مورد زیاد شایع نیست و در بیشتر اوقات جراح با تمیز کردن اطراف ایمپلنت و تجویز داروهای قوی تر این عارضه را برطرف می کند.توجه به علائم و نشانه های این عارضه بهترین اقدامی است که می تواند از تعویض ایمپلنت جلوگیری نماید.

دکتر علی قمری