جراحی دندان نهفته

علت جراحی دندان نهفته چیست؟

بزرگی این دندان و قرار گیری در آخرین ردیف دندان ها نیز یکی از دلایل جراحی این دندان هاست. در برخی از افراد تعدادی دندان در ریشه ها و زیر دندان های شیری و در شرایط نادر دندان های اصلی باقی مانده و نیاز به جراحی این دندان هاست.

دندان های عقل و یا همان 4 دندان آخر نیز به طور معمول در سنین بین 17 الی 25 سالگی رشد می کنند. این دندان ها معمولا به پهلو رشد مکرده و مشکلاتی را برای لثه و استخوان فک ایجاد می کند.

علائم دندان نهفته چست؟

دندان عقل و نهفته هیچ علائمی ندارد ولی عوارض زیر را به دنبال دارد :

• پوسیدگی دندان
  • کیست در لثه
  • ایجاد تورم در لثه قرمزی ، تحلیل لثه  یا خونریزی
  • تورم در اطراف فک
  • عفونت لثه
  • آسیب به دندانهای دیگر
  • طعم ناخوشایند در دهان در نزدیکی دندان های آسیب دیده
  • گیر کردن غذا در پشت دندان
  • سردرد یا درد فک
  • درد در زمان خمیازه و یا باز کردن دهان
  • متورم شدن غدد لنفاوی در گلو

دندانپزشکان برای تشخیص دندان های نهفته به دندان های خرده شده و لثه متورم توجه می کنند. همچنین ممکن است علائمی مانند عفونت، حساسیت به لمس، قرمزی و التهاب بروز کند.

دندانپزشک معمولا برای درمان این عارضه از بیمار در خصوص موارد رعایت بهداشت دهان و دندان سوالاتی می پرسد. ممکن است دندانپزشک به منظور تشخیص و درمان بهتر نیاز به عکس از دندان ها و فک داشته باشد.

استفاده از OPG به منظور مشاهده موقعیت دنقیق دندان های عقل و نهفته است و به جراح دندانپزشک کمک می کند تا بهترین درمان را برای دندان نهفته انتخاب نماید.

راه های درمان دندان نهفته چیست؟

برای درمان دندان های نهفته نیاز است تا جراحی انجام شود. با این که در برخی از موارد نیاز به جراحی نیست. برای برداشتن دندان های نهفته نیاز به یک جراحی سرپایی است. بسته به این که میزان و تعداد دندان های نهفته چقدر است و در چه موقعیتی است، ممکن است دندانپزشک بی حسی موضعی یا عمومی را پیشنهاد کند.

دکتر قمری دندانپزشک در ادامه روند و نحوه انجام جراجحی دندان نهفته را بیان می کنند.

نحوه انجام جراحی دندان نهفته

دندانپزشک ابتدا یک برش به لثه زده و هر گونه استخوان که باعث عدم دسترسی به دندان است را بر می دارد. بعد از آن خود دندان برداشته می شود و در آخر برش لثه بسته می شود. سپس جای خالی دندان برداشته شده با گاز پوشانده می شود.

اگر دندان بزرگ باشد و نتوان با جراحی به راحتی آن را خارج کرد و یا زاویه دندان به صورتی نباشد که جراح دندانپزشک به راحتی به آن دسترسی نداشته باشد، دندانپزشک از مته های مخصوصی برای تکه تکه دندان استفاده می کنند، سپس دندان را خارج می کند.

در صورتی که دندان عقل خراب باشد و یا دهان و دندان بیماری خاصی داشته باشند، جراحی دندان نهفته به تاخیر می افتد. در این صورت دندانپزشک با تجویز دارو و درمان بیماری ، عفونت ها را برطرف کرده و بعد از گذشت 7 الی 10 روز می توانند اقدام به جراحی نمایند.

مراقبت های لازم بعد از جراحی دندان نهفته

بیماران باید دستورالعمل هایی را که برای درمان سریع تر و پیشگیری از عوارض بعد از جراحی توسط دندانپزشک بیان می شود، به دقت عمل کنند. با این حال همانند سایر جراحی ها ممکن است عوارضی بروز کند که در ادامه دکتر قمری جراح لثه و دندانپزشک نیز توضیحات مختصری خواهند داشت.

عوارض جراحی دندان نهفته

• عفونت سایر دندان ها و یا لثه به دلیل گیر کردن غذا در جای دندان و یا بروز عفونت
  • وارد شدن صدمه به سینوس های نزدیک به دندان های عقل بالایی
  • آسیب به استخوان های نزدیک به دندان های عقل
  • وارد شدن صدمه به عصب های لب، چانه، زبان و فک
  • بیمارانی که به عوارض بعد از جراحی دچار شده اند، سریعا به دندانپزشک مراجعه نمایند.
  • از دیگر عوارض شایع بی حسی ها، حالت تهوع است که در طی 24 الی 48 ساعت بعد از جراحی ممکن است در فرد بروز نماید.
  • بعد از چند روز خودن خوراکی و غذاهای نرم، می توانید به رزیم غذایی سابق خود بازگردند.
  • دارو های دارای نسخه را تهیه و مصرف نمایند و در صورت نیاز به مسکن حتما به دندانپزشک خود اعلام نمایند تا دارو تجویز شود. زیرا ممکن است برخی از داروها در درمان اختلال ایجاد نماید.
با جراحی لثه و روش های آن بیشتر آشنا شویم

رشد دندان عقل در انسان غیر ضروری است. در صورتی که این دندان در لثه بماند و رشد نکند، باعث خرد شدن و خراب شدن سایر دندان ها می شود که منجر به بروز مشکلاتی مانند درد، عفونت یا آسیب به سایر دندان ها می شو. هر ساله میلیون ها نفر اقدام به جراحی دندان نهفته می نمایند. دکتر علی قمری متخصص جراحی لثه و ایمپلنت می توانند شما عزیزان در خصوص جراحی دندان نهفته راهنمایی کنند. برای دریافت مشاوره و راهنمایی بیشتر می توانید با شماره های 02144092889 و 02144093978 تماس حاصل نمایید.

جراحی نکردن دندان نهفته چه عوارضی دارد؟

از آن جا که استخوان فک در افراد زیر 30 سال دارای انعطاف بیشتری است، بنابراین برای جراحی دندان نهفته بهتر است تا قبل از این سن اقدام شود. در برخی از مواقع  با حفظ بهداشت دهان و دندان نیازی به جراحی دندان نهفته نیست.

با این حال ممکن است عدم جراحی دندان نهفته ممکن است آسیب های جدی ایجاد نماید. دکتر علی قمری به برخی از این موارد اشاره می نمایند.

• ایجاد کیست در اطراف دندان که ممکن است به استخوان فک آسیب وارد کرده و یا به دندانهای مجاور آسیب برساند
  • عفونت دندان یا لثه
  • ناراحتی مزمن دهان