جراحی دندان عقل

آیا جراحی دندان عقل نیاز است؟

جراحی دندان عقل

متداول ترین سوالی که از دکتر علی قمری می پرسند، این است که :

چرا باید دندان عقل را جراحی کرد؟

دندان های عقل در بخش سوم دندان ها و در انتهاب فک قرار دارد.

این دندان ها معمولا در بین سنین 17 الی 25 سالگی رشد می کند و در عکس برداری دندان ها، تو خالی و یا لکه دار نشان می دهد.

اکثر افراد باید این دندان ها به یکی از دلایل زیر جراحی کنند:

فشار وارد کردن به سایر دندان ها

به دلیل آن که این دندان ها در انتهای فک و دندان ها قرار دارد، دندان های عقل به طور معمول رشد نمی کنند.

این دندان ها می توانند به ریشه دندان و یا مینای دندان آسیب وارد کرده و دردناک باشد.

ممکن است در زاویه بدی رشد کرده باشد

ممکن است به دلیل رشد نا صحیح دندان هاق عقل، به سایر دندان ها فشار وارد شود.

فک به اندازه کافی رشد نکرده باشد

دندان های شما ممکن است فضای کافی برای رشد نداشته و به طور مامنظم و خارج از جای خود رشد کنند.

بیماری های لثه ای دارید

شما نمی توانید با نخ دندان و یا مسواک زدن به دندان های به خوبی برسید.

اقدامات قبل از جراحی دندان عقل

قبل از انجام جراحی دندان عقل، دکتر علی قمری در خصوص جراحی دندان و مراحل آن با شکا صحبت خواهند کرد. برخی از نکاتی که باید قبل از جراحی مد نظر داشته باشید عبارتند از :

• در خصوص همه بیماری ها و مشکلات جسمی خود با دندانپزشک صحبت نمایید.
  • تمامی داروهای مصرفی خود (با نسخه و بدون نسخه) را به جراح دندانپزشک بگویید.
  • تمامی سوالات خود را از دندانپزشک در خصوص جراحی دندان عقل بپرسید.
  • در خصوص نحوه جراحی مانند استفاده از بی هوشی و یا بی حسی از جراح بپرسید. در بیشتر جراحی های دهان و دندان فقط نیاز به بیحسی می باشد.
  • در خصوص میزان دوره نقاهت و ماندن در منزل نیز با جراح دندان پزشک خود صحبت نمایید.ممکن اس نیاز به استراحت در خانه باشد و از رفتن به مدرسه و یا محل کار باید خودداری کرد

مدت زمان مورد نیاز برای جراحی دندان عقل

مدت زمان مورد نیاز برای جراحی چیزی حدود 45 دقیقه و یا بیشتر است.

برای انجام جراحی داروهای بی حسی مخصوصی را دریافت می کنید تا در این مدت زمان درد و خارج کردن دندان را حس ننمایید.

انواع روش های بی حسی یا بی هوشی

منطقه ای

دندانپزشک شما با آمپول های  بی حسی موضعی مانند نووکائین و یا لیدوکائین لثه شما را بی حس می کند. همچنین ممکن است در طول عمل جراحی ، اکسید نیتروژن به شما داده شود. کمی بعد باید دوباره احساس هوشیاری کنید.

بی هوشی وریدی

دندانپزشک ممکن است نیاز به بی هوش کردن شما داشته باشد و داروهای بیهوشی را با استفاده از یک لوله نازک به رگ شما منتقل کند. شما بعد از دریافت این دارو بی هوش خواهید شد و بعد از گذشت یک ساعت و تمام شدن جراحی به هوش می آیید.

بی هوشی عمومی

با دریافت دارو های وریدی و یا تنفسی، بی هوشی عمومی انجام می شود. شما تمام مدت جراحی را خواب خواهید بود و از خواب و یا همان بی هوشی بیدار نخواهید شد. بعد از اتمام جراحی که حدود یک ساعت است، بیدار خواهید شد.

درمان تحلیل لثه

ممکن است دندانپزشک شما، لثه و یا  فک شما را برای خارج کردن دندان عقل بشکافد تا بتواند دندان را به طور کامل خارج نماید.

بعد از اتمام این جراحی دندانپزشک لثه را بخیه خواهد زد. بنابراین نباید به لثه خود فشار وارد نمایید.

این بخیه ها معمولا جذبی هستند ولی اگر از بخیه های کشیدنی استفاده کنند، باید بعد از چند روز مجددا به دندانپزشک برای کشیدن بخیه ها مراجعه شود.

ممکن است دندانپزشک برای جلوگیری و کاهش خونریزی از پدهایی بر روی دندان استفاده کند که باید به طور مرتب تعویض شود.

مدت زمان مورد نیاز برای هر جلسه درمان چیزی بین یک الی دو ساعت است.

دندانپزشک به شما بیان می کند که زمان آن رسیده است که جراحی دندان عقل انجام دهید. ممکن است شما به یک جراح عمومی معرفی نماید ولی معمولا خود دندانپزشک در صورت داشتن تجهیزات پزشکی، اقدام به جراحی دندان عقل می نماید. بعد از گذشت چند روز از جراحی که درد دارید، درد و تورم ها از بین خواهد رفت. دکتر علی قمری متخصص جراحی لثه و ایمپلنت می توانند شما عزیزان در خصوص بلیچینگ دندان راهنمایی کنند. برای دریافت مشاوره و راهنمایی بیشتر می توانید با شماره های 02144092889 و 02144093978 تماس حاصل نمایید.

بعد از جراحی دندان عقل

همه افراد بعد از بیهوشی و یا بی حسی برخی از اقدامات را نباید انجام دهند. اگر بی هوشی عمومی را تجربه کرده اید و احساس خواب می کنید، بنابراین باید از رانندگی و تنها برگشتن به خانه خودداری کنید. به همین دلیل در زمان بازگشت باید با یک نفر همراه شوید.

• بعد از اتمام تاثیر دارو ها ممکن است کمی احساس درد نمایید که این امری عادی و بعد از گذشت 3 روز این درد ها کاهش پیدا کند.
  • برای کاهش تورم لثه ها به چند هفته زمان لازم است.
  • بعد از گذشت 3 روز از جراحی نیاز است برخی از دستورات دندانپزشک را انجام داده و دنبال کنید.

مراقبت های بعد از جراحی دندان عقل

• تا تغییر رنگ لثه هایتان و بهبود جای زخم و کاهش تورم صورتتان بستنی بخورید.
  • از کمپرس سرد برای کاهش درد فک استفاده کنید.
  • فک را ورزش دهید و دهان را باز و بسته کنید.
  • غذاهای نرم مانند سوپ، برنج و ماکارونی که نیاز به جویدن زیادی ندارد بخورید.
  • از دهان شویه های حاوی فلوراید استفاده کنید.
  • دندان های خود را از روز دوم شروع به شستن نمایید. در صورت خونریزی ادامه ندهید.
  • دارو های تجویز شده راطبق دستور دندانپزشک مصرف نمایید.
  •  نوشیدنی های داغ نخورید. ممکن است باعث خونریزی های شدید شود.
  • با فشار آب دهان خود را نشویید. ممکن است دندانپزشک شما استفاده از آب نمک را توصیه نماید.
  • خوراکی های سفت، سخت، نیاز به جویدن زیاد را نخورید. زیرا به لثه و دندان ها فشار وارد می کند.
  • کشیدن سیگار ممنوع است. باید تا درمان کامل بخیه ها از کشیدن سیگار خودداری کنید.

1 + هفت =